(Video: Robbert van Cleef).

Robots vervangen winkelpersoneel bij afhaalwinkel aan Bètaplein

Op het eerste gezicht voelt de nieuwe vestiging van de Ochama Pickup Shop in Leiden qua sfeer als een combinatie van de Kijkshop en McDonalds. Maar dan zonder tafels en stoelen. Er staat wat koopwaar uitgestald in de winkel, maar de uitstraling wordt vooral bepaald door de rode afhaalstations die naast elkaar zijn opgesteld.

Je kan je online bestelling afhalen door aan één van de stations je QR-code te laten zien. Een robot brengt je bestelling vervolgens in een plastic doos naar de plek waar jij staat. De robots in nieuwe Leidse winkel zijn niet gezellig, wel praktisch en goedkoop.

Sinds kort is het mogelijk om in Leiden te zien hoe winkelen in de toekomst eruit kan zien: je bestelt online en in de nieuwe winkel aan het Bètaplein brengt een robot de boodschappen naar je toe. Door de verregaande automatisering kan Ochama leveren tegen scherpe prijzen. Het moederbedrijf is de Chinese webgigant JD.com. Na Amazon en Alibaba komt JD.com wereldwijd op de derde plaats. Het Chinese bedrijf specialiseert zich in de manier waarop winkelen er in de toekomst uitziet. Daarbij wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van moderne technieken.

Tien procent
Die moderne technieken komen ook terug bij de distributiecentra en de vier winkels van Ochama die sinds kort in Nederland zijn geopend. “Het vernieuwende zit ‘m in twee dingen,” zegt woordvoerder Mark den Butter van Ochama tegen mediapartner Omroep West. “De techniek waar we mee werken, is echt een stukje innovatie aan de achterkant. Daarnaast krijg je bij ons altijd tien procent tegoed voor je volgende bestelling. Dus als je vandaag voor honderd euro koopt, krijg je op de volgende bestelling tien euro korting.”

Kostenbesparend
Het bedrijf kan dat doen omdat de robots veel kosten besparen. Er is in de winkel dan ook weinig personeel te vinden. Fascinerend is dat je na het scannen van de QR-code kan zien hoe de robots jouw bestelling over een netwerk van lopende banden naar jouw afhaalpunt brengen. Die bestelling komt rechtstreeks uit het distributiecentrum in Berkel en Rodenrijs. Je bestelling komt dus al verpakt aan bij de winkel in Leiden.

Toekomst
“Ik vind het wel leuk om eens iets nieuws te proberen,” zegt een jonge klant. “Ik kom hier nu voor het eerst, en ik vind het wel makkelijk dat ik alles thuis kan vinden en vervolgens hier kan afhalen zonder dat ik afgeleid wordt door snoep ofzo.” Of dit de toekomst van het winkelen is weet hij niet. “Ik denk dat er zeker een markt voor is, maar sommige mensen zullen het ook leuk vinden een beetje rond te kijken in een winkel.” Een andere bezoeker is vooral blij met het bestelgemak en het snel kunnen ophalen. “Ik denk wel dat dit de toekomst is, vooral als we nog vaker met bijvoorbeeld corona te maken krijgen.”

Blijvertje
“Het is de bedoeling dat Ochama Pickup winkels een blijvertje zijn in Nederland en Europa. Daar zijn we voor 200 procent van overtuigd”, zegt woordvoerder Den Butter. “We zijn nu begonnen met de eerste vier winkels en gaandeweg zullen we verder gaan innoveren, want dat is ook de kern van onze organisatie. We denken dat techniek een hele belangrijke rol gaat spelen bij de toekomst van het winkelen, maar altijd ondersteunend. Het zal nooit volledig geautomatiseerd of onpersoonlijk worden.”

Advertentie

Economie Leiden Maatschappij


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×