Ferdinand Harmsen woont in de Leidse Merenwijk en heeft nu naar eigen zeggen zes jaar last van extreme hinder door Schiphol, meldt mediapartner Omroep West. Daarom voert hij samen met een paar honderd mensen actie tegen de overlast en vervuiling door het vliegverkeer. “Ik ben hier om actie te voeren voor de krimp van Schiphol en voor het feit dat de vliegoverlast allemaal niet nodig is.”
“Mensen in mijn regio kunnen er slecht van slapen en voelen zich bedreigd in hun gezondheid’, vertelt Harmsen. Hij is bestuurslid van het in Oegstgeest opgerichte OZV (Omgeving Zonder Vlieghinder) dat de belangen behartigt van mensen in de Leidse regio en de Bollenstreek. “Ik kan niet meer buiten in de tuin zitten met mooi weer en een gesprek voeren. Dat wordt ons onmogelijk gemaakt.”
Afgelopen meivakantie was voor Harmsen het toppunt. Het was hartstikke druk op Schiphol en de wind kwam uit een richting waardoor alle vliegtuigen laag overvlogen. “We hebben wel pech gehad”, zegt hij over de afgelopen periode. “Toen het vliegen na de coronacrisis weer op gang kwam, vlogen alle vluchten precies over Leiden en Oegstgeest. Dat zijn de voorkeursvliegroutes. Daarover zijn we ook in gesprek gegaan met de luchtverkeersleiding en die zeggen ook: ja dat klopt.”
Minder lawaai
Al snel hadden Harmsen en zijn regiogenoten meer vliegtuigen over hun huizen vliegen dan voor corona. “Ik ben boos omdat het allemaal niet nodig is.” De organisatie OZV heeft zelf veel onderzoek gedaan en met partijen gesproken, zoals het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium. Die geven aan dat er heel anders op Schiphol geland kan worden. “Als je merkt dat de mensen die verantwoordelijk zijn voor het vliegverkeer niet hun best doen om je te ontzien, dan irriteert mij dat ontzettend.”
Wat hem het meeste irriteert, is de omgang met de beschikbare informatie. “Schiphol gaat nieuwe vliegtuigen kopen die 50 procent minder lawaai zouden maken, maar dat verhaal klopt helemaal niet. Onderzoeken wijzen uit dat 50 procent niet gehaald wordt.”
Daarnaast ergert hij zich aan de plannen van Schiphol om minder hinder te maken. “Als je deze plannen goed bekijkt dan komen ze erop neer dat ze minder mensen willen gaan hinderen.” Dat betekent volgens hem dat ze de hinder van de regio Amsterdam willen gaan verleggen naar de dunner bevolktere regio. “Daardoor zullen de inwoners van Leiden en Oegstgeest juist zwaarder worden belast.”
Krimpen
De luchtvaart is niet stil en duurzaam te maken, vindt Harmsen samen met de andere demonstranten. Het vliegveld en het vliegverkeer moeten krimpen. “Het economisch belang van Schiphol is steeds meer overtrokken”, zegt hij. “Steeds meer rapporten geven aan dat een krimpende luchtvaart zelfs economisch voordeel kan opleveren, zeker als je ook de ziektekosten meeneemt.”
Waarover hij zich de meeste zorgen maakt, is de komst een tweede Kaagbaan. Harmsen en zijn buren hebben vooral last van het landen en opstijgen vanaf deze landingsbaan. Soms zit er echt maar 100 seconden tussen elke vlucht en dat tientallen vluchten achter elkaar. “Dat gaat enorm irriteren en storen”, besluit hij. Er is een voorstel gedaan om de tweede baan op te heffen, maar die motie is weggestemd. “De optie van een tweede landingsbaan en dus meer overlast is nog steeds een dreigend gevaar voor onze regio Rijn en Bollenstreek.”
Maatschappij RegioSleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907