Donderdagmiddag is de elfde editie van Beelden in Leiden officieel geopend door cultuurwethouder Yvonne van Delft. Tijdens de bijeenkomst in de Hooglandse Kerk hield professor dr. Vincent Icke de Frans de Witlezing en werden ook prijzen uitgereikt aan twee deelnemende kunstenaars nadat die waren voorgesteld door curator Stephanie Noach.
Marit Westerhuis werd door de jury onder leiding van professor ingenieur Rob Zwijnenberg geselecteerd voor de Frans de Witprijs. Haar kunstwerk is een ‘fictieve archeologische opgraving’ die is gebaseerd op de Leidse Kruitschipramp die in 1807 de bebouwing van het tegenwoordige Van der Werfpark wegvaagde.
Ook het Business Platform Schipholweg koos zoals elk jaar een kunstwerk dat normaal gesproken een plekje krijgt op de hoek van het Schuttersveld en de Schipholweg. Dat kan dit jaar niet, omdat beide straten komend jaar opnieuw worden ingericht. Wel was er een cheque voor kunstenaar Lisa van Casand die met haar sculptuur ‘Bottom Crawlers, Brittle Stars and the Country of Perpetual Night’ werd gekozen door de ondernemers. Het kunstwerk is een 3D-print van een slangster uit de diepzee.
In totaal staan er vijf kunstwerken op de Hooglandse Kerkgracht. Robert Glas plaatste een blauwe container waarin via speakers een gesprek is te horen van twee jonge mensen die om de beurt door een telescoop de hemel afspeuren. De ene studeert astronomie, de ander stelt vooral vragen. De ene is bovendien gedetineerd in jeugdinrichting Teylingereind, de andere leeft in vrijheid. De gesprekken zijn opgenomen in de jeugdgevangenis.
De Griekse kunstenaar Leandros Ntolas legde een nachttuin aan op de Hooglandse Kerkgracht. Nocturnal heet de ‘maantuin’ met daarin uitsluitend planten en bloemen die bloeien en geur afgeven als het duister intreedt. Het vijfde kunstwerk is gemaakt door Clémence Lollia Hilaire. Het is een audiotour over de gracht over de bananenplantages van Guadeloupe. Inclusief het verhaal over het giftige molecuul chloordecon. Een pesticide dat door de Fransen veelvuldig werd ingezet op de plantages. Veel inwoners beschouwen het als een middel om de bevolking te onderwerpen. Een duistere kant van de plantages dus.
‘Duister’ is het overkoepelende thema van Beelden in Leiden dat daarmee dit jaar aansluiting zoekt bij European City of Science Leiden 2022. Curator Stéphanie Noach zocht de kunstenaars bij dat thema. Ze doet zelf onderzoek naar duisternis in relatie tot kunst uit Latijns-Amerika. Naast de openluchtbeeldententoonstelling op de Hooglandse Kerkgracht is er een programma in de Hooglandse Kamer in de Hooglandse Kerk. Daar worden lezingen gegeven en video’s vertoond van de kunstenaars en hun werken. Op 21 juni is er nog een speciaal programma op begraafplaats Rhijnhof waar volgende maand nog twee kunstwerken worden geplaatst. Die zijn mogelijk gemaakt door het mecenaat van Beelden in Leiden. Een van die werken krijgt na de zomer een plek in het verbouwde stadhuis. Op 29 juni is er een kindermiddag bij de Oude Sterrewacht.
Beelden in Leiden duurt tot en met 7 augustus.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907