Dinsdagavond was de opening van Trinity in de Hooglandse Kerk. Een tentoonstelling over drieluiken in allerlei vormen gemaakt door twaalf Leidse kunstenaars. De organisatie was in handen van Tim Juffermans en Kees Kranenburg. Het programma bestond uit een wetenschappelijk, een vocaal en een dansdeel. De avond werd gepresenteerd door directeur Tanja Elstgeest van Museum de Lakenhal.
Carla Enters was bij de opening en maakte bovenstaande reportage.
Het Leids Kamerkoor opende met een drieluik van prachtige samenzang; een bijzonder optreden met schitterende klanken in de Hooglandse Kerk. Het wetenschappelijke deel werd verzorgd door beeldend kunstenaar Vincent Icke met de lezing ‘Hocus Pocus Pythagoras’. Daarna hield bioloog Manon de Visser een Engelstalige lezing over haar fascinatie voor DNA en mutaties. Zij liet zien hoe de natuur, evolutie en wetenschap inspiratiebronnen kunnen zijn voor kunst en cultuur. Na haar lezing volgde een beschouwing van Dr. Hein van Dongen over muziek en filosofie en architectuur. Om het verhaal te verduidelijken en verlevendigen speelde hij korte rock en blues gitaarrifjes. Daarna was het de beurt aan dichter René Oskam. Hij bracht onder het motto ‘Kunst is een geneesmiddel’ een min of meer autobiografisch drieluik in dichtvorm met de titels Water, Routine en Levenslang.
Het Leids danscollectief Dansblok bracht de voorstelling ‘Echo’, over verwachtingen, hoop en trots. “Want onbewust imiteren we, om een eigen identiteit te creëren, altijd de ander en bewust houden we anderen een spiegel voor”, zo luidde de introductie door Tanja Elstgeest.
De tentoonstelling bestaat uit drieluiken in allerlei vormen, waaronder beeldhouwwerk, installaties, schilderijen en videokunst. De kunstenaars zijn: Casper Faassen, Allart Lakke, Inge Reisberman, Kees Kranenburg, Rémi de Ligny, Marjolein van Haasteren, Izaak Zwartjes, Thijs Kelder, Paul Cremers, Peter Zuur, Vincent Icke en Tim Juffermans.
De werken zijn geïnspireerd op klassieke drieluiken, waaronder ‘Het laatste oordeel’ van Lucas van Leyden. “Het klassiek thema van een drieluik is hemel, aarde en de hel en dat heb ik op mijn eigen manier proberen te verbeelden”, aldus Juffermans. “Toen ik het werk met de Latijnse naam ‘Apocalypsis Leydenensis’ (De openbaring van Leiden) maakte wilde ik het terugbrengen naar de oorspronkelijke locatie, een kathedraal-achtige kerk en toen heb ik een aantal andere kunstenaars uitgenodigd om mee te exposeren.”
“Je ziet dat alle kunstenaars zich op verschillende manieren hebben laten inspireren door het drieluik dat een hele oude vorm is vanuit de schilderkunst. Dat past heel mooi in het decor van de Hooglandse Kerk. Ik vind het echt een feest om te zien en om deze avond mee te mogen maken”, zei Tanja Elstgeest.
Voor meer informatie zie: www.trinityleiden.nl
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907