Gerard van Hees en Louis Eggen: "Leidse Ring Noord is een uiting van oud denken waarin de auto ten onrechte centraal staat." (Foto: Louis Smit)

Grote zorgen over toegankelijkheid Merenwijk door Leidse Ring Noord en LEAD-gebouw

In de Merenwijk bestaan grote zorgen over de toegankelijkheid van de wijk door de aanleg van de Leidse Ring Noord, de toename van het autoverkeer via de Willem de Zwijgerlaan en de verkeersaansluiting van het nieuwe LEAD-wooncomplex. “De gemeente Leiden wil de binnenstad autoluw maken, maar wij willen niet het kind van de rekening worden ”, zeggen Gerard van Hees, voorzitter van de Wijkvereniging Merenwijk, en Louis Eggen, voorzitter van de Merenwijkse werkgroep verkeer en mobiliteit.

De aanleg van de Leidse Ring Noord vinden zij geen goed idee. Ze citeren een berekening van de gemeente die laat zien dat het huidige aantal voertuigen van 40.000 per etmaal via de Willem de Zwijgerlaan groeit tot 60.000. “Dat is een uiting van oud denken, waarin de auto centraal staat. Terwijl ook na corona mensen thuis werken en het nu juist de bedoeling is om het autoverkeer in Nederland te beperken”, zegt Eggen.

De Leidse Ring Noord vormt samen met de A4, A44, N446 en de RijnlandRoute de Leidse Ring. Volgens de gemeente Leiden is het doel ervan de doorstroming te verbeteren op de noordzijde van de Leidse Ring. Het gaat dan om doorstroming op de Plesmanlaan, de Schipholweg, de Willem de Zwijgerlaan en de Oude Spoorbaan (in Leiderdorp). “Verkeer dat rijdt op een ringweg rond Leiden en Leiderdorp zorgt voor minder verkeer in woonwijken en draagt bij aan een leefbare en toegankelijke binnenstad van Leiden en dorpskern van Leiderdorp”, zo meent de gemeente.

“Helaas heeft de gemeenteraad al besloten. Daar zijn wij niet blij mee, maar nu gaat het erom te zorgen dat het wordt uitgevoerd op een manier die niet ongunstig is voor de Merenwijk”, aldus Van Hees. “Zonder aanpassingen ontstaan er knelpunten waar de bewoners van de Merenwijk last van hebben. De Merenwijk met zijn 14.000 inwoners heeft maar twee in- en uitgangen: de IJsselmeerlaan en de Gooimeerlaan.”

Tunnel
De auto’s die vanuit Leiderdorp de Zijlbrug afkomen, duiken straks een nieuw te bouwen tunnel voor de kruising met de IJsselmeerlaan in en komen na die kruising weer op het bestaande deel van de Willem de Zwijgerlaan. “Door die tunnel kunnen auto’s die via de IJsselmeerlaan de Merenwijk willen verlaten niet meer rechtstreeks de Willem de Zwijgerlaan oprijden, maar ze moeten via de bestaande rotonde bij de Kooilaan invoegen. Dat gaat een uitdaging gaat worden”, stelt Eggen.

De kruising van de Willem de Zwijgerlaan en de Gooimeerlaan wordt volgens hem helemaal een akelig knooppunt. “Daar wordt het hoge LEAD-complex met honderden woningen neergezet en dat moet ook een verkeersaansluiting krijgen. Dat zorgt, naast het al drukke verkeer op de Willem de Zwijgerlaan, voor nog meer drukte. Daardoor kunnen grote problemen ontstaan om de Merenwijk in en uit te komen met de fiets en de auto, inclusief het openbaar vervoer. En dan kun je doorstroming wel vergeten”, zo zegt Eggen.

Van Hees vreest voor drukte op de rondweg van de Merenwijk en de Ketelmeerlaan bij winkelcentrum de Kopermolen. Dat kan zich voordoen bij de werkzaamheden aan de Willem de Zwijgerlaan, bij calamiteiten en bij onderhoud aan de tunnel of aan de kruispunten : “Als het verkeer omgeleid moet worden, ontstaan er files in onze woonwijk met alle nare gevolgen van dien.”

Fietspad Zijlbrug
Ontstemd zijn beide wijkvertegenwoordigers over de opheffing van het fietspad over de Zijlbrug aan de kant van de Merenwijk. De fietsers die daar reden, tweeduizend per etmaal, moeten nu over het fietspad aan de kant van het LOI.  En daarover reden er ook al tweeduizend per etmaal. “Dat fietspad krijgt nu dus vierduizend fietsers per etmaal te verwerken, terwijl het eigenlijk te smal is”, zegt Eggen.

Ze zien één lichtpuntje, namelijk dat fietsers die vanuit de IJsselmeerlaan naar de Sumatrastraat willen niet meer zo ergerlijk lang voor verkeerslichten hoeven te wachten omdat het doorgaande autoverkeer op de Willem de Zwijgerlaan in de tunnel wordt afgewikkeld.

De wijkvereniging heeft voor 28 september een bijeenkomst belegd voor bewoners van de Merenwijk. Op de agenda staan onder meer de gevolgen van de Leidse Ringweg Noord voor de Merenwijk. De bijeenkomst vindt plaats in het pop up-museum in winkelcentrum de Kopermolen. Hij begint om 19.30 uur.

 

 

 

 

Duurzaamheid Economie Leiden Leiderdorp Maatschappij


Studio
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

×