De Leidse Lucas Frantzen en Demi van Kampen moesten zondag, op de derde dag van de Sasol Solar Challenge, de concurrentie voor laten. Op de route van Bloemfontein naar Gariep Dam bevond zich de grootste loop van de achtdaagse challenge. Het wegdek van de loop van 80 kilometer was erg slecht en de bewolking zorgde voor een extra hindernis. Het Belgische team besloot sneller te rijden en kon daardoor één extra loop afleggen, waarmee zij de eerdere voorsprong van het Brunel Solar Team teniet hebben gedaan.
Het team van Delftse studenten heeft de maand voorafgaand aan de Solar Challenge de zogenaamde ‘Trip Up’ gereden. Tijdens de Trip Up wordt de route van de challenge achterstevoren verkend om obstakels en uitdagingen op de route te scouten en in kaart te brengen, voordat de challenge de teams terug naar het zuiden brengt. Demi, één van de Leidse coureurs van Nuna, licht toe: “We wisten dat het wegdek op de route van de loop van vandaag erg slecht was. We hadden de potholes en slechte stukken weg gemarkeerd, zodat we wisten waar we extra voorzichtig moesten zijn. Dit heeft erg geholpen, want hierdoor kon ik er als coureur makkelijk omheen sturen en zo schade aan de auto voorkomen.”
Ook de bewolking vormde een extra uitdaging voor het team. Het zonnepaneel van Nuna 11s is zo gebouwd dat de auto ook met gedeeltelijke schaduw nog kan opladen. Een zonnepaneel is normaal zo goed als zijn slechtste cel. Bij Nuna 11s bestaat het paneel uit verschillende modules. Wanneer er schaduw op één van deze modules valt, wordt die module automatisch tijdelijk uitgeschakeld. Op deze manier kunnen de andere modules nog steeds functioneren. De opbrengst van de cellen is op een dag met bewolking wel lager, dit kan tot wel vijftig procent schelen. Zowel de bewolking als het slechte wegdek hadden zondag invloed op de snelheid van de auto.
Strategie
Voor een challenge waarbij het gaat om de meest gereden kilometers, zijn er verschillende strategieën. Naast de gebruikelijke factoren binnen het zonneracen, zoals zon, wolken en wind, wordt er ook de hele dag gerekend met de afstand van de loop. De afstand van de loops verschilt per dag. De strategen bepalen of het haalbaar is om met een grote loop als die van zondag in een keer een grote slag te slaan, of dat het raadzaam is te wachten op een dag met een kleinere loop. In dat geval kan er preciezer berekend worden hoeveel loops er extra gereden moet worden om met zo min mogelijk energie de concurrent in te halen.
Eindstand
Bij de start van de dag ging het team van Demi en Lucas aan kop met een voorsprong van 60 kilometer. Met het rijden van de extra loop van 80 kilometer heeft het Belgische team nu een voorsprong van 20 kilometer genomen op de Nederlanders. Lucas, de andere Leidse deelnemer, ziet nog geen reden voor paniek: “Maandag zijn er voldoende mogelijkheden om de eerste plek terug te veroveren, vanwege de kleinere loop van 39 kilometer.”
Duurzaamheid Leiden Wetenschap Sasol Solar Challenge
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907