Er komen extra verkeersborden die voetgangers en fietsers op de juiste route wijzen rond de kruising van de Stationsweg en het Stationsplein. Ook wordt defecte verlichting nog deze week gerepareerd en komt er verlichting bij. De verkeersregelaars blijven voorlopig staan.
Dat antwoordt het Leidse college op vragen die de VVD Leiden eerder stelde over de onoverzichtelijke situatie rond het station. “Sinds we er verkeersregelaars hebben neergezet, is het al een stuk beter geworden”, zegt wethouder Julius Terpstra.
Sinds de Stationsweg is verlegd in verband met de sloop en nieuwbouw op de hoek waar tot voor kort ook supermarkt Jumbo was gevestigd, is de situatie een stuk minder overzichtelijk geworden. Ook omdat op de stoep afzettingen zijn geplaatst en de supermarkt voorlopig naar het Stationsplein is verplaatst. Het is daar nu een stuk drukker met voetgangers die zeker in het begin massaal over de smalle straat gingen lopen waar ook fietsers, auto’s, bussen en vrachtverkeer elkaar op allerlei manieren kruisten en passeerden.
Wethouder Julius Terpstra over de maatregelen die de gemeente neemt om het stationsgebied verkeersveiliger te maken.
Zebra
Er is ook gekeken of een zebrapad de verkeersveiligheid ter plaatste kan verbeteren, maar dat blijkt juist niet het geval te zijn. “Dat biedt op deze plek alleen maar schijnveiligheid”, heeft Terpstra gehoord van zowel de politie als busbedrijf Arriva. “Voetgangers hebben toch de neiging om minder goed op te letten bij het oversteken op een zebrapad en ook fietsers stoppen lang niet altijd voor zo’n oversteekplaats.”
Ongelukken
Sinds half december 2021 de Stationsweg werd verlegd in verband met alle bouw- en sloopwerkzaamheden in het gebied, zijn er in 2022 tot nu toe acht ongevallen gebeurd waarbij hulpdiensten ingeschakeld moesten worden. Dat zijn er meer dan de vijf die in 2021 gebeurden, maar daar tekent het college wel bij aan dat dat nog een coronajaar was met fors minder reizigers. Dat waren er 48.000 per dag in plaats van normaal 102.000.
Vluchtheuvel
De gemeente gaat ook onderzoeken of er nog fysieke ingrepen mogelijk zijn. Gedacht wordt aan een vluchtheuvel ter hoogte van de Jumbo aan het Stationsplein. Tussen het trottoir en het busperron. Om dat mogelijk te maken zou een stuk busperron opgeofferd moeten worden. Als dat kan, wordt die middengeleider in februari of maart aangelegd. Ook wordt de zichtbaarheid van het fietspad tussen het taxipalet en de fietsenstalling Lorentz begin volgend jaar verbeterd. Als die maatregelen zijn doorgevoerd, wordt de inzet van de verkeerscoaches afgebouwd.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907