Dat korter douchen aanzienlijk helpt om gas, water en dus kosten te besparen, weet natuurlijk iedereen. Maar hoe hou je tijdens het inzepen en het afspoelen de tijd in de gaten? Waterbedrijf Dunea heeft hier iets op bedacht. Luister naar muziek en douche niet langer dan één liedje. “Dat nummer mag maximaal vijf minuten duren”, aldus Nicole van Veldhoven van Dunea.
Van Veldhoven is communicatieadviseur bij Dunea en volop betrokken bij de nieuwe campagne om de bijzondere douchetip onder de aandacht te brengen. Het loont volgens Van Veldhoven beslist de moeite om er ook ‘letterlijk gehoor’ aan te geven. “Een douchebeurt duurt gemiddeld acht minuten en daarmee verbruik je zo’n zeventig liter verwarmd water”, geeft ze als toelichting.
Door het douchen met drie minuten te bekorten, kan dat voor een huishouden zo’n 150 euro per jaar op de energie- en waterrekening schelen, meldt Dunea.
Goed voor het milieu
Korter douchen is bovendien goed voor het milieu, want het beperkt het waterverbruik. Bovendien hoeft er minder water te worden aangevoerd, opgepompt, gezuiverd en verwarmd. “Dat betekent minder uitstoot van CO2”, aldus het waterbedrijf.
Om het besparen ook leuk te maken, is het idee van de actie ‘Douche één liedje’ ontstaan. Iedereen kan dit in de praktijk brengen door natuurlijk naar Sleutelstad 99.6 FM te luisteren, maar ook is op de muziekprovider Spotify een speciale playlist gezet, ‘Douchen met Dunea’.
Gene Kelly
De lijst bevat bekende en minder bekende nummers die alle op de een of andere manier met water te maken hebben. Hiertoe behoren ‘The River‘ van Bruce Springsteen, ‘Bridge over Troubled Water‘ van Simon & Garfunkel en ‘Here comes the rain again‘ van de Eurythmics.
De dance-/tranceklassieker ‘Waterfall’ van het duo Atlantic Ocean uit de jaren 90 van de Haagse discjockey Lex van Coeverden en René van der Weyde uit Dordrecht staat eveneens vermeld. Ook de Haagse formatie Kane komt voorbij, want deze had een hit met ‘Rain down on me‘. Maar het bekendst zal het vrolijke ‘Singin’ in the rain‘ van Gene Kelly zijn.
Maar hoe aanstekelijk veel van deze muziek ook is, het blijft de bedoeling om het bij één hit per douchebeurt te houden. Voor sommigen kan dat nog een hele toer worden, omdat ze volgens Van Veldhoven nu nog aan bijvoorbeeld ‘drie liedjes zitten’.
Uitdaging
Dit zorgt ervoor dat meedoen aan de campagne ook meteen een uitdaging kan betekenen. “Je wordt je meer bewust hoe lang je onder de douche staat”, aldus Van Veldhoven. Dunea hoopt dat alle douchers uit haar gebied met suggesties komen om het huidige muziekoverzicht op Spotify verder uit te breiden. Zo valt er nóg meer te kiezen. Een andere tip van het bedrijf is om ook meteen een waterbesparende douchekop aan te schaffen.
Van Veldhoven wijst erop dat op deze manier besparen niet alleen een leuke, maar ook een ernstige kant heeft. “Energieprijzen rijzen de pan uit. Voor veel mensen is besparen helaas ook financieel noodzakelijk.” Desondanks is er ook sprake van een lichtpuntje. “We zien dat het waterverbruik sinds september is afgenomen”, verduidelijkt Van Veldhoven. “Wij denken dat er een relatie met die ontwikkeling is.”
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907