Brand na explosie in TenneT-verdeelstation Nieuw Leyden. (Foto: Sleutelstad).

Het jaar in beeld: kijk naar het Sleutelstad jaaroverzicht 2022

Wat gebeurde er dit jaar in de Leidse regio? Deze hele week kijk je op Sleutelstad TV naar de belangrijkste gebeurtenissen van 2022. Van belangrijke sportsuccessen, gemeenteraadsverkiezingen en onorthodoxe protesten tot collectief verdriet. Presentator IJsbrand Terpstra neemt je mee door de stad en de regio.

Het jaar begon met overvolle teststraten en coronaprotesten van de horeca op de Lammermarkt, maar in oktober aten we gewoon weer als vanouds Haring en Wittebrood met elkaar. En corona of geen corona, de verkiezingen in maart gingen door en leverden Leiden een studentenpartij op, in Oegstgeest kwam er een hertelling en in Voorschoten werd een nieuwkomer in een klap de grootste.

2022 was ook het jaar van boerenprotest, asielzoekers en de oorlog in Oekraïne. In het jaaroverzicht zie je dat onze regio daarbij betrokken was. Er viel ook veel te vieren, zoals het landskampioenschap van rugbyclub DIOK, de BNXT-cup voor ZZ Leiden en Leiden was een jaar lang de Europese Wetenschapsstad. Die titel werd onder andere gevierd met een totaal verduisterde binnenstad.

Maar het jaar begon in mineur en het jaaroverzicht dus ook. Na een korte vermissing wordt op oudjaarsdag 2021 in de bosjes langs de Melchior Treublaan het lichaam van de 14-jarige Esmee gevonden. Ze bleek vermoord te zijn en haar lichaam is tegen een boom gelegd. De schok in Leiden was enorm en bij haar uitvaart, waarbij de kist werd voortgetrokken door witte paarden, stonden duizenden mensen langs de route.

Je ziet het jaaroverzicht deze week dagelijks op wisselende tijden op Sleutelstad TV, te bekijken via Ziggo 46, KPN 1421,  T-Mobile 866 en online sleutelstad.tv.

Regio Sleutelstad in 2022

Studio Leiden