(Foto's: Frans Wiersma).

CDA en D66 willen meer varend erfgoed op het Leidse water: 'Een verrijking voor het stadsgezicht'

CDA en D66 willen het varend erfgoed van Leiden beter op de kaart zetten door meer plekken beschikbaar te stellen voor historische schepen. Zij hebben het Leidse stadsbestuur nu gevraagd om daarvoor te zorgen.

Volgens Sebastiaan van der Veer, fractievoorzitter van het CDA Leiden, is het belangrijk meer aandacht te besteden aan het varend erfgoed van Leiden. Leiden heeft na Amsterdam het grootste aantal kilometers aan grachten in de binnenstad, maar liefst 28, en de Leidse geschiedenis staat bol van vervoer over water. “Dat hoort bij Leiden zoals alle monumenten ook bij Leiden horen. Het is iets om mee te pronken.”

Volgens Van der Veer is dit tot nu toe nog onderbelicht in de stad. Op een aantal plekken liggen wel al historische schepen, zoals bij het Galgewater, “maar er is nog veel meer te vertellen en te laten zien. Het zou mooi zijn die geschiedenis meer zichtbaar te maken in Leiden”.

CDA-fractievoorzitter Sebastiaan van der Veer en D66-fractievoorzitter Sander van Diepen vertellen in Nieuws071 over hun wensen voor meer ruimte voor varend erfgoed in Leiden.

Kruitschipramp
De vraag is alleen: waar kan het? “De locaties van de ligplaatsen moeten zorgvuldig gekozen worden. We hebben van schippers lijsten gekregen met mogelijke plekken. We leggen dit voor aan het college.” Sander van Diepen, fractievoorzitter van D66 Leiden, licht toe dat het gaat om locaties zoals de Beestenmarkt of bij het Steenschuur, waar in 1807 de kruitschipramp plaatsvond.

Vuilnis
De Leidse wateren hebben veel belanghebbenden. ’s Zomers liggen de grachten vol met bootjes met toeristen en ook is de gemeente van plan het ophalen van vuilnis en bevoorrading in toenemende mate over het water plaats te laten vinden. Toch is er volgens Van Diepen wel degelijk plaats voor meer varende historie: “Er zijn veel wensen, maar er is ook veel plek. En we moeten niet vergeten dat het op straat ook druk is. Alles wat je van straat kan halen, zorgt er ook weer voor dat het daar rustiger wordt.”

Volgens Van der Veer kan veel historisch varend erfgoed een plek krijgen zonder dat er veel voorzieningen getroffen hoeven te worden.” Bij het Steenschuur kan je een bijvoorbeeld gewoon een kruitschip neerleggen en daarbij dan een verhaal vertellen”. Volgens hem gaat het plaatsen van deze historische vaartuigen niet per se gepaard met veel kosten.

SAIL 2024
Naast de mogelijkheden tot het plaatsen van meer varend erfgoed, stellen D66 en CDA ook vragen over de nieuwe editie van SAIL. In 2018 vond het evenement plaats in Leiden en in 2024 zal het evenement weer – waarschijnlijk op een kleinere schaal – georganiseerd worden in de sleutelstad. De partijen willen weten wat hiervoor nodig is en welke medewerking de  organisatie kan verwachten. “Er komt organisatorisch veel kijken bij zo’n evenement. Bijvoorbeeld hoe de toeristenstroom in goede banen wordt geleid. Hiervoor is hulp van de gemeente nodig”, denken de twee fractievoorzitters.

  • galgewater, historische, schepen
    galgewater, historische, schepen
  • galgewater, historische, schepen
    galgewater, historische, schepen
  • galgewater, historische, schepen
    galgewater, historische, schepen
  • galgewater, historische, schepen (Foto
    galgewater, historische, schepen (Foto's: Frans Wiersma)
Advertentie

Cultuur Politiek


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×