De parkeermeters zijn klaar voor de invoering van betaald parkeren in de Hoge Mors. Nu de bewoners nog. (Foto: Robbert van Cleef)

Leiden plaatst parkeermeters in buitenwijken: 'Belachelijk, er is hier ruimte zat’

Het zat er al even aan te komen: de invoering van het betaald parkeren buiten het centrum van Leiden. Als eerste wijk is de Hoge Mors aan de beurt en dat is nu ook al duidelijk te zien. Overal in de wijk zijn parkeerautomaten neergezet die nu nog vergrendeld zijn met een slot.  Maar vanaf 15 mei moeten bewoners en bezoekers de apparaten echt gaan gebruiken. De gemeente wil daarmee de toenemende parkeerdruk op de wijken rond het centrum verlichten, en ook meer ruimte maken voor woningbouw en groen.

De invoering van betaald parkeren in een aantal Leidse wijken is dit voorjaar gestart nadat de gemeente al veel eerder invoering daarvan had aangekondigd. Het gaat om de Hoge Mors, het zuiden van Leiden Zuidwest, Vlietpoort en Vlietzone, Klein Cronestein, Oostvliet en Meerburg. Hiermee kan de parkeerdruk in deze woonwijken worden verlicht denkt de gemeente.

‘Onzin’ denken veel bewoners. “Ik vind het echt belachelijk”, zegt een bewoonster van de Ghandistraat. “We hebben ruimte zat en nu moeten we gaan betalen. Mij maakt het niet uit dat er busjes staan van anderen. Ik vind het schandalig wat je moet gaan betalen.” Haar buurman is zijn garage aan het opruimen, maar die is niet leeg voor 15 mei vreest hij. “Ik vind het eigenlijk overbodig”, zegt hij. “We zitten hier weliswaar nog net op loopafstand van het centrum van Leiden, maar het lijkt me wat overdreven.” Wel ziet hij af en toe ‘vreemdparkeerders’ in de wijk. En dat is precies de reden waarom de gemeente zegt betaald parkeren te willen invoeren in de wijken buiten het centrum.

“De gemeente ontvangt regelmatig signalen van parkeeroverlast door vreemdparkeerders in de genoemde wijken. Om die te weren, voeren we betaald parkeren in. Vooral de mensen die aan de rand van het gebied wonen waar betaald parkeren komt, ervaren parkeerproblemen. Niet elke straat heeft dezelfde parkeerdruk, maar om te voorkomen dat het parkeerprobleem zich verschuift, kiezen we voor een hele wijk met duidelijke grenzen zoals een spoorlijn, water of een grote verkeersweg.”

Geldklopperij

Bij het winkelcentrum op het Diamantplein zijn de mannen van de haringkar ook niet te spreken over de invoering van het betaald parkeren. “We hebben er allemaal mee te maken, ook de klanten en ik”, zegt de uitbater. “We betalen al genoeg voor de standplaats en de spullen er omheen, maar ja, zo is het nu eenmaal.” Zijn collega, die ook woont in de wijk, is strijdbaarder: “Het is je reinste geldklopperij. Want waar wij wonen is echt geen enkele automobilist die daar parkeert, z’n fiets uitlaadt en naar de stad rijdt.”

Zijn vrouw ziet op Facebook een explosie van verontwaardigde reacties weet hij. “De kern van de reacties is dat de meeste mensen het geldklopperij vinden. Eén auto is iets van 59 euro maar voor een tweede auto moet je toch al gauw een kleine 200 euro aftikken. Maar ja, het is niet anders. Ik zou niet eens weten of je er bezwaar tegen in kan dienen.”

Volgens de gemeente Leiden worden de opbrengsten van het betaald parkeren gebruikt om de kosten die gemaakt worden bij de invoering van betaald parkeren te betalen, zoals bijvoorbeeld de automaten, bebording en handhaving. Geld wat dan nog overblijft wordt geïnvesteerd in openbaar vervoer en fietsroutes. Omdat de gemeenteraad al in 2020 besloten heeft om betaald parkeren in te voeren in de buitenwijken is bezwaar maken niet meer mogelijk.

Leiden Maatschappij Politiek


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×