Volgens SP-leider Antoine Theeuwen is de fietsenstalling bij de Hartebrugkerk het slechtste plan ooit. (Foto's: Chris de Waard)

Meerderheid Leidse raad stemt in met peperdure fietsenstalling

De Leidse gemeenteraad is donderdagavond met een twee derde meerderheid akkoord gegaan met de bouw van een fietsenstalling bij de Hartebrugkerk aan de Lange Mare. Tegenstanders vinden de stalling veel te duur. “Dit is echt het slechtste plan ooit”, fulmineerde fractievoorzitter Antoine Theeuwen van de SP.

Naast de SP vinden ook de Partij Sleutelstad en de VVD dat het plan voor de stalling met 350 plekken rammelt. Ze wezen op de risico’s van verboden staatssteun als de gemeente Leiden miljoenen steekt in een fietsenstalling op het terrein van de katholieke Hartebrugkerk. “Daar waarschuwt u zelf ook voor”, hield Theeuwen wethouder North voor. “Het staat gewoon in uw voorstel, maar er staat niet waarom u denkt dat het mag.”

Andere partijen lieten de extra stallingsplekken op de belangrijke toegangsweg naar de stad zwaarder wegen dan de hoge kosten. “Het is een mooie plek dicht bij de binnenstad”, zei PvdA-fractievoorzitter Marc Newsome die het een goede stap noemde naar het oplossen het fietsparkeerprobleem. Volgens SP-leider Theeuwen wordt er echter helemaal niets opgelost als de stalling straks open is. “Denk je dat dan niemand meer een fiets op de Lange Mare zet? Wat er nu staat gaat de stalling in en er komen gewoon net zoveel fietsen bij op straat.”

Wethouder Ashley North is blij met de steun van de raad en gaat er vanuit dat de staatssteun in dit geval geoorloofd is.

Fractievoorzitter Antoine Theeuwen van de SP Leiden noemt het plan voor de stalling ‘het slechtste ooit’.

Dubbel
Voor verschillende partijen in de Leidse raad voelen de afspraken die met de kerk over de fietsenstalling zijn gemaakt een beetje dubbel. “We investeren 4,5 miljoen euro in een fietsenstalling die we vervolgens gaan terug huren”, schetste de VVD het voorliggende plaatje. Ook voor de ChristenUnie voelde dat niet helemaal logisch. Volgens wethouder North is dat in dit geval echter helemaal niet vreemd. “Wij willen iets op de grond van een ander. Daar betalen we huur voor. Dat is heel normaal. Dat doen we als gemeente zelf ook als iemand iets wil op ons terrein.” En dat Leiden de stalling alleen kan realiseren door eerst de bestaande Romanuszaal te slopen en opnieuw op te bouwen, maakt volgens North ook de investering logisch.

Toilet
Naast tweehonderd extra fietsplekken, achter de kerk zijn er nu ook al zo’n 150, komt er een openbaar toilet dat ook geschikt is voor mindervaliden. De huidige Romanuszaal van de kerk wordt gesloopt en teruggebouwd bovenop de nieuwe stalling. Op het dak komt een terras. In de stalling wordt een deel van de plekken gereserveerd voor bakfietsen en fietsen met een afwijkend formaat.

Staatssteun
Dat Leiden miljoenen steekt in een stalling waarvan de kerk straks eigenaar wordt, kan worden gezien als een vorm van staatssteun. “Maar dat is niet altijd verboden”, legt North uit. “Als het maatschappelijk belang groot is en er geen initiatieven zijn, dan kan het waarschijnlijk wel, maar dat gaan we de komende tijd goed uit laten zoeken door de juristen.” De suggestie dat de gemeente 4,5 miljoen naar de kerk schuift, weerspreekt hij dan ook met klem. “We hebben 16.000 fietsen en te weinig plekken. Dit is een mooi plan. Er wordt niks bijgeschreven op de bankrekening van de paus.”

Duurzaamheid Leiden Politiek Fietsenstalling Hartebrugkerk


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×