Bewoners van de Leidse en Alphense regio worden er gek van: laagvliegende vliegtuigen die met een enorm kabaal over het huis heen razen. Het lijkt op sommige plekken in de regio wel alsof de vliegtuigen de afgelopen tijd meer en lager vliegen dan normaal. Dat ze lager vliegen, is niet zo, stelt Luchtverkeersleiding Nederland. Dat ze vaker vliegen klopt wél.
Open een website als Flightradar24 en het is direct zichtbaar: in een rechte lijn vliegen vliegtuigen vanaf Leiden en Oegstgeest naar Schiphol. Dat komt volgens een woordvoerder van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) door de wind de afgelopen tijd vooral uit het noorden komt.
Volgens informatie van Schiphol landen vliegtuigen tegen de wind in, omdat ze dan het meest en snelst afremmen. Dan is er een kortere landingsbaan nodig om snelheid te minderen, wat in Nederland belangrijk is. De landingsbanen zijn hier namelijk relatief kort.
Noordenwind
De afgelopen weken waaide er vooral een noordenwind over de regio heen. Dat betekent dat vliegtuigen op twee landingsbanen moeten landen: de Aalsmeerbaan en de Kaagbaan. De Kaagbaan ligt rechtsboven de Leidse regio en verkreeg zijn naam niet voor niets: de aanvliegroute gaat recht over de Leidse regio heen. Dat er vliegtuigen overvliegen, is dus niks nieuws. Maar waarom lijkt het dan meer en luider dan normaal?
“Dat komt doordat de vliegtuigen door de wind uit het noorden op de Kaagbaan moeten landen in plaats van opstijgen”, legt Schipholexpert Doron Sajet van NH Nieuws uit. “Met noordenwind is de Kaagbaan de primaire landingsbaan. Sowieso is de windrichting allesbepalend voor het luchtverkeer.”
Dichterbij
De data van de afgelopen twee weken laten zien dat de Kaagbaan de meest gebruikte landingsbaan is op Schiphol. Er waren gemiddeld 1.284 vluchten per dag, en ruim 36 procent maakte daarvan gebruik van de Kaagbaan. “Dat komt ook deels doordat de Aalsmeerbaan in onderhoud was in de week van 22 tot 31 mei. De Kaagbaan werd daarom vaker als enige landingsbaan ingezet en is er dus ook meer vliegverkeer geland”, aldus de LVNL.
Maar wat verklaart dan de geluidsoverlast? “Ook als vliegtuigen landen, maken ze nog veel geluid. Ondanks dat ze afremmen en de motoren uitstaan is het snoeihard. Als vliegtuigen landen glijden ze als het ware langzaam naar de landingsbaan toe. Daardoor kan het voor mensen ook voelen alsof het geluid veel dichterbij komt en langer duurt.” Wat volgens Sajet ook een rol speelt is het weer: “We zitten momenteel meer in de tuin en we doen de ramen open. Dan hoor en zie je het ook meer.”
Vorig jaar bleek al dat het aantal overlastmeldingen enorm is gestegen over de voorafgaande jaren. In rapportages van het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) zijn de gemeenten in de Leidse regio bijzonder goed vertegenwoordigd: veruit de meeste overlastmeldingen komen daar vandaan.
De komende week zal dat ook nog wel zo blijven: volgens de weervoorspellingen gaat de wind nog niet draaien. Daarom zullen vliegtuigen blijven landen op de Kaagbaan. “Met noordenwind blijft de Kaagbaan als primaire landingsbaan in gebruik, maar op piekmomenten komt er een tweede landingsbaan bij.”
Verlichting
Nu de Aalsmeerbaan weer klaar is voor gebruik, zal die landingsbaan dus gebruikt worden om vliegtuigen te ontvangen. Dat heeft als gevolg minder vliegverkeer over Leiden en Oegstgeest: “Want de aanvliegroutes naar de Aalsmeerbaan lopen (deels) over andere gebieden dan die naar de Kaagbaan”, sluit LVNL af.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907