De plannen om laad- en losplekken op de Koepoortsbrug te schrappen levert onnodig gevaar op voor schoolgaande kinderen, waarschuwt Christiaan van Minnen van de ondernemersvereniging HerenDoeza. De Historische Vereniging Oud Leiden (HVOL) is tegen het vlonderpad over het water. Die zou het zicht op de waltoren Bourgondië belemmeren. Niet iedereen is dus blij met de nieuwe plannen voor de Jan van Houtkade.
De gemeente Leiden onthulde dinsdagavond het definitieve ontwerp voor de herinrichting van de Jan van Houtkade en Koepoortsbrug. Ontwerper Frank Kalshoven van de gemeente Leiden stelde dat de Jan van Houtkade nu park wordt. Van Minnen vindt dat een onzinverhaal. “Het blijft een weg en een talud met wat aankleding. Het is cosmetisch groen.” Maar hij vindt het vooral onacceptabel dat de laad- en losplekken op de Koepoortsbrug verdwijnen in het plan.
“Het bevoorraden van winkels in de Doezastraat en de Herenstraat vindt op ongeveer hetzelfde tijdstip plaats als dat de kinderen van de Lucas van Leydenschool en Haanstrastraat naar school fietsen via die straten”, aldus Van Minnen. Nu kunnen de vrachtwagens veilig lossen op de twee laad- en losplekken op de Koepoortsbrug. De vrachtauto’s rijden via de Jan van Houtkade naar de Koepoortsbrug om vervolgens via de Zoeterwoudsesingel weer weg te rijden en hoeven dus niet in de Doezastraat en Herenstraat te zijn. Hij voorziet onnodige risico’s voor de schoolgaande kinderen als de vrachtwagens en de kinderen op hetzelfde tijdstip in de drukke Doezastraat en Herenstraat moeten zijn.
Artikel loopt door onder de foto.
Hier zitten eten met uitzicht op de Oude Sterrewacht kan volgens de ondernemers straks niet meer en dat vinden ze jammer. (Foto: Roeland van Wely)
Terrassen verdwijnen
Gijs Holla, centrummanager bij het Centrummanagement Leiden, is op zich blij met de plannen voor de Jan van Houtkade: “Het ziet er erg goed uit. Niks meer aan doen.” Met de herinrichting van de Koepoortsbrug tussen de Doezastraat en de Herenstraat is ook hij niet blij. “Wij hadden graag gezien dat er een terras op de brug voor de horeca rondom de brug voor bijvoorbeeld de Pizzabakkers mag komen. Dat zit echter niet in het plan en vinden we echt een gemiste kans.”
Volgens Holla hebben de afgelopen jaren veel bewoners heerlijk gezeten op de brug en genoten van de zon en het uitzicht: “Met een kleine aanpassing van het plan – het verplaatsen van de zitjes van de ene kant van de brug naar de andere kant – is dat gemakkelijk alsnog mogelijk te maken. Ik hoop dus dat de gemeenteraad het plan op die manier gaat aanpassen. Een terras zorgt ook voor een nog betere verbinding tussen de Doezastraat en Herenstraat. Dat is iets dat de gemeenteraad al jaren graag wil.” Van Minnen vindt het schrappen van parkeerplekken op de Jan van Houtkade eigenlijk niet wenselijk, maar ook hij wil dat de terrassen die tijdens de coronaperiode op de Koepoortsbrug wel waren toegestaan, blijvend worden.
Wandelvlonder
“Het gepresenteerde plan roept bij ons gemengde gevoelens op”, laat Jan-Jaap de Haan namens de HVOL weten. “Natuurlijk zijn wij erg blij met de reconstructie van de verdwenen waltoren Bourgondië en de historische watergang naar de Jacobsgracht. Die vlonder vinden wij helaas echt een slecht idee. Dit neemt het zicht op die monumenten en op de oever weg.” Wat betreft de herinrichting van de Jan van Houtkade ziet de HVOL graag dat er maar aan één kant geparkeerd wordt, zodat de hele, groene oever vrij in het zicht komt, inclusief de loop van de middeleeuwse stadsmuur. In het door de gemeente gepresenteerde plan mogen nog steeds auto’s aan beide kanten van de weg parkeren.
De vlonder voor de verdwenen waltoren Bourgondië. (Bron: Visualisatiekoning)
Leiden Maatschappij Politiek Groene Jan van HoutkadeSleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907