Leerlingen van het speciaal onderwijs in onze regio zijn vaak urenlang onderweg van en naar school. Ook komt het geregeld voor dat ze helemaal niet worden opgehaald of bij een verkeerde school worden afgeleverd. Het leerlingenvervoer voor het speciaal onderwijs in de Bollenstreek en de Haagse regio laat zich volgens veel ouders het best omschrijven als ‘dramatisch’ meldt mediapartner Omroep West. En dat duurt nu al jaren.
De oorzaak is personeelstekort bij de vervoerder. In de Bollenstreek en Den Haag is dat de firma Noot uit Ede. Zij wonnen de aanbesteding, waarbij de laagste prijs volgens de betrokken gemeenten één van de bepalende factoren is geweest. Ouders vermoeden dat het dé bepalende was.
“Mijn autistische zoon zit al voor het vijfde jaar op de Leo Kanner school in Oegstgeest”, vertelt een moeder uit Voorhout. “Door alle gebeurtenissen en wisselingen rondom het taxivervoer is dat een trauma geworden.” Zij is één van de ouders die vertelt dat routes door vervoerder Noot onlogisch worden ingedeeld. “Dit jaar spant de kroon. We wonen in Voorhout op 5,5 kilometer van school. Mijn zoon zit in een route met kinderen uit Lisse, Teylingen en Leiden. Hij zit bijna anderhalf uur in de taxi en een jongen uit Lisse bijna twee uur.”
Oegstgeest
Noot combineert de rit voor leerlingen uit drie gemeenten. Volgens de regels mag dat niet. Daardoor duurt de rit veel langer dan het ene uur dat is toegestaan. “Nu gaan de kinderen naar twee scholen in Oegstgeest, terwijl alle kinderen uit Voorhout makkelijk in één busrit naar één school zouden kunnen zitten. Dat hadden we vorig jaar nog wel”, zegt de moeder. “Er gingen acht kids uit Voorhout naar Leo Kanner. Helaas zijn deze kids uit elkaar gehaald, ik heb geen idee waarom.”
Puzzel
Wethouder Elsbeth Koek (PvdA) uit Teylingen schrikt niet eens meer als zij deze verhalen hoort. “Het is helaas steeds aan het begin van het jaar een puzzel voor Noot om iedereen passend vervoer te bieden. Dat lukt in 93 procent van de gevallen wel. Maar daar heb je niets aan als je tot die overige zeven procent behoort. Daar blijven we ons best voor doen.” Een kant en klare oplossing heeft ook de wethouder niet. “Maar ik ga graag snel met de ouders in de klankbordgroep in gesprek om met hen over hun problemen en een mogelijke oplossing te praten.” De wethouder kondigt aan zelf ook een keer met de bus mee te zullen gaan om de lange ritten te ervaren. “Het liefst roep ik mensen, die tijd en zin hebben, op om voor de kinderen op de bus te gaan rijden.”
Minimumloon
Vervoersbedrijf Noot heeft niet gereageerd op herhaalde verzoeken om hun kant van het verhaal te vertellen. “Chauffeurs zeggen tegen Omroep West dat zíj in elk geval geen probleem hebben. “Gewoon een kwestie van goed plannen”, zegt één van hen. “Het zou helpen als het bedrijf meer dan het minimumloon betaalt”, zegt een andere chauffeur. “Of als Noot er een echte baan van kan maken in plaats van twee uurtjes in de ochtend en twee in de middag.” Eerder liet het bedrijf weten dat chronisch personeelstekort hen in de wielen rijdt.
Pakketjes
Moeder De Jong heeft een ander idee: “Het zou al helpen als we door de vervoerder en de gemeente worden gehoord. Als we ze überhaupt kunnen bereiken. En dat kinderen voor wie de bus niet werkt met een reguliere taxi worden gebracht. Zodat ze niet als pakketjes veel te lang in een veel te drukke bus worden gepropt.”
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907