Achterstallige post is volgens PostNL inmiddels allemaal bezorgd in Poelgeest. Bewoners merken dat nog niet altijd. (Foto: Omroep West)

Bewoners krijgen al weken geen post: 'Wacht al weken op nieuwe bankpas'

Bewoners van de wijk Poelgeest in Oegstgeest wachten al wekenlang op een vertrouwd geluid: het vallen van de post op de deurmat. Maar in plaats daarvan heerst er een oorverdovende stilte en vragen buurtbewoners zich af: waar blijft de postbode? Bewoners kijken uit naar belangrijke post, zoals nieuwe betaalpassen. “En de Donald Duck.”

Al zeker twee weken blijven buurtbewoners in Poelgeest verstoken van post. Ook belangrijke post, zoals bankpassen. Dat maakt het extra vervelend, vertelt bewoner Kim aan onze mediapartner Omroep West: “We ontvangen tegenwoordig al niet meer zo veel post natuurlijk, maar als ik dan in de PostNL-app zie dat er een bankpas onderweg is en we zitten daar dan al twee weken op te wachten, vind ik het wel extra vervelend. Ik kan in de app zien dat wij sinds 4 oktober geen post meer hebben ontvangen.”

Kim dient een klacht in bij PostNL, maar dat helpt haar vooralsnog niet veel verder. “Woensdagochtend heb ik nog met PostNL gebeld. Het wordt wel aangekaart, de postbezorger wordt er als het goed is op aangesproken, maar het is niet zo dat ik daar een reactie op krijg. En waar de post is gebleven is de grote vraag. Dan moet ik volgens PostNL contact opnemen met mijn bank om het opnieuw te laten versturen.”

Postzakken
Kim is niet de enige die al weken geen post ontvangt. In een groepsapp van de bewoners delen ze hun frustratie. “Er zijn in straten ook postzakken gevonden, dus het is een groter probleem dan alleen bij ons complex.” Dat blijkt ook uit berichten op Facebook, waar mensen hun beklag doen en foto’s delen van gevonden postzakken op verschillende plekken in de wijk. De zakken zijn afkomstig uit het nabijgelegen verdeelcentrum aan de Wijttenbachweg.”

Donald Duck
Buurtbewoner Rozemarijn wacht ondertussen met smart op de Donald Duck die nu al twee keer niet is bezorgd. “Ik dacht eerst dat het een foutje was en dat hij bij iemand anders in de brievenbus was gestopt. Maar we hebben ‘m nu nog steeds niet. Misschien is er een personeelstekort, want het duurt nu wel erg lang.” Medegedupeerde Pascal zegt net als Kim al sinds begin oktober geen post meer te hebben ontvangen. Post die hij eveneens wel in de app van PostNL ziet staan. “Kan een keer gebeuren, maar PostNL is daarbij ook nog eens slecht bereikbaar. Daar kom je niet doorheen of je staat echt heel lang in de wacht.”

Problemen
Een woordvoerder van PostNL erkent dat zich problemen hebben voorgedaan in Poelgeest. “Het klopt inderdaad dat er wel een en ander heeft gespeeld. Dat hangt samen met de krapte op de arbeidsmarkt, waardoor wij in sommige gebieden soms een behoorlijke uitdaging hebben om de bezettingen op orde te krijgen. Zo ook in Oegstgeest.” Ze vertelt dat er extra nieuwe medewerkers zijn ingezet om de achterstanden weg te werken. Die hadden volgens haar alleen wel tijd nodig zich aan te passen aan de werkwijze van PostNL. “Dat heet in het begin tot problemen geleid.”

“Wat zij deden, was alle postzakken meteen meenemen en ze op een aantal plekken in de wijk neerzetten, zodat de post tijdens het bezorgen uit de postzakken kon worden gehaald. Dat is niet de manier waarop wij werken. Die postzakken horen op het depot te blijven. Als een deel van de post weg is gebracht, moet de bezorger terug naar het depot om de rest van de post op te halen en uit te lopen”, zo beschrijft de woordvoerder de werkwijze.

Achterstanden
Volgens de woordvoerder is daarover gesproken en zou het ook niet meer voor moeten komen. Ze stelt dat de achterstanden inmiddels zijn weggewerkt en dat er geen achterstallige post meer staat in de depots. “Dan moet mijn brievenbus dus vol liggen. Ik heb nog niets gezien, maar wie weet”, reageert bewoner Pascal.

Maatschappij Oegstgeest


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×