Posters waarop gepleit wordt voor het verlagen van de snelheidslimiet. (Foto's: Chris de Waard)

Onderzoek naar verlaging snelheidslimiet Haagweg

Verkeerswethouder Ashley North gaat onderzoeken of de snelheidslimiet van 50 kilometer per uur op de Haagweg verlaagd kan worden naar 30 kilometer per uur als de straat na het afsluiten van de Rijnzichtbrug minder druk wordt. De Haagweg heeft nu nog een verkeersfunctie met een hoge intensiteit. Dit schrijft hij in een brief aan de gemeenteraad waarin hij rapporteert over de voortgang van de verdere invoering van 30 kilometer als snelheidslimiet.

Het afsluiten van de Rijnzichtbrug voor autoverkeer heeft te maken met het streven om Leiden autoluw te maken. De gemeente wil de snelheidslimiet waar het maar even kan, verlagen naar 30 kilometer per uur om de leefbaarheid en de veiligheid te verbeteren. Van de dertien projecten zijn er inmiddels zes gerealiseerd of in uitvoering, waaronder de Boshuizerkade, de Kenauweg en de Zoeterwoudseweg. Buiten die projecten zitten er vijf in de categorie ‘later’, waaronder de Lage Rijndijk en de Mary Zeldenrustweg. “Daar moet nog duidelijk worden wanneer de aanpak opportuun wordt”, zo schrijft North.

Hij constateert dat er met enige regelmaat in Leiden initiatieven zijn waarbij gevraagd wordt om op een weg de snelheidslimiet te verlagen naar 30 kilometer per uur. “Wanneer het gaat om een erftoegangsweg, dan past zo’n verlaagde snelheidslimiet en zullen we meegaan met het verzoek”, aldus North. “Wanneer echter gevraagd wordt om het verlagen van vijftig naar dertig kilometer op een weg met een ontsluitende functie, dan is het in de regel niet goed mogelijk dit te realiseren, omdat op deze wegen meer verkeer rijdt. Gewoonlijk zal hierdoor een limiet van 30 kilometer per uur niet geloofwaardig zijn.”

Levendaal
De verkeersfunctie van het Levendaal is volgens de wethouder op dit moment nog dusdanig belangrijk dat verlaging van de snelheid er geen optie is. “Wel onderzoeken we de mogelijkheid voor kleine verkeersmaatregelen en wordt de straat leefbaarder gemaakt door het vergroenen van de middenberm”, zo schrijft de wethouder. Hij wijst verder op nieuwe wetgeving die ruimte biedt om ook op zogenoemde gebiedsontsluitingswegen een lagere snelheidslimiet in te stellen.

 

Duurzaamheid Leiden Maatschappij Politiek


Studio Leiden
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

Studio Leiderdorp
Sisalbaan 13
2352 AZ Leiderdorp

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×