Voorschoten krijgt steeds meer elektrische auto’s. Dat is goed voor het klimaat maar al die auto’s moeten wel opgeladen worden. Regelmatig liggen er kabels, al dan niet voorzien van een kabelmatje, van de oplaadpaal over stoep en straat. De oplossing zou een kabelgoottegel kunnen zijn maar er zijn twijfels. Het gemeentebestuur wil pas een besluit nemen na een pilot met tien bezitters van een elektrische auto.
Op dit moment is het in de gemeente nog niet toegestaan om de auto vanuit huis op te laden. Sommige inwoners kunnen een laadpaal op eigen terrein plaatsen, maar het merendeel kan dat niet en is afhankelijk van een oplaadpaal. “De gemeente krijgt met regelmaat de vraag of zij de kabelgoottegel wil toestaan. Dit is een trottoirtegel met daarin een smal gootje”, zegt wethouder Schokker. “De oplaadkabel kan dan bij gebruik in het gootje worden gelegd. We horen vaak dat bewoners dit een veiligere constructie vinden dan de kabelmat. Het beperkt namelijk het struikelgevaar.” De voornaamste reden voor de pilot is dan ook om ook bewoners zonder eigen terrein de kans te bieden om met eigen stroom vanuit huis de elektrische auto te laden.
Het probleem speelt in meerdere gemeenten. In Leiden werd een voorstel van het CDA afgewezen, in Leidschendam-Voorburg draait op dit moment ook een pilot. “Het beeld is verschillend in het land. Sommige gemeenten willen de tegel niet invoeren, anderen doen, net als wij, eerst onderzoek. Vrees is dat mensen een eigen parkeerplaats gaan claimen en dat kan natuurlijk niet. Hoe dat in Voorschoten gaat, moeten we afwachten”, aldus Schokker.
Wethouder Schokker over de proef die Voorschoten gaat doen met het opladen van elektrische auto’s vanuit woningen met behulp van kabelgoottegels.
Uit eerder onderzoek is gebleken dat Voorschoten 74 huishoudens per laadpaal kent, ruimschoots onder de door de overheid gestelde norm. “Het toestaan van de kabelgoottegel, en dus laden met eigen stroom, kan voor de automobilist die op zoek is naar een nieuwe auto het extra zetje zijn om toch voor elektrische auto met elektromotor te kiezen in plaats van verbrandingsmotor”, denkt wethouder Schokker.
Met de pilot geeft het gemeentebestuur uitvoering aan een motie vanuit de gemeenteraad. Per 1 januari moet de kabelgoottegels bij tien inwoners aangelegd zijn. “We zoeken zoveel mogelijk verschillende punten in het dorp uit zodat we een goed beeld krijgen van wat mogelijk is”, zegt Schokker die hoopt na de zomer van 2024 al een goed beeld te hebben. “En mocht dat positief zijn, dan kunnen we de tegel in 2025 invoeren.”
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907