Het handhaven van inrijverboden met behulp van kentekenregistratiecamera’s werkt prima. In een brief aan de gemeenteraad laat verkeerswethouder North bijvoorbeeld weten dat het autoverkeer op de Breestraat met ruim 75 procent is afgenomen. Van 4.000 naar 1.000 auto’s per dag.
Ook de Langebrug is sinds de komst van de camera’s veel rustiger geworden. Daar wordt met de afsluiting het doorgaand verkeer door de Pieterwijk geweerd. “Daarmee is een langgekoesterde wens van bewoners in vervulling gegaan; de Langebrug sluipverkeer ontdoen.” Door de afsluiting van de Langebrug is wel het aantal verkeersbewegingen in de Nieuwsteeg en op het Rapenburg iets toegenomen. In totaal geldt voor de wijk als geheel wel een flinke afname van het verkeer.
Op Campus Yours in de Lammenschansdriehoek is de overlast van bestelauto’s in het voetgangersgebied verdwenen sinds ook daar camera’s zijn neergezet.
De proef met de speciale camera’s die kentekens kunnen registreren begon vorig jaar. Leiden wil ervaring opdoen met geautomatiseerde handhaving als voorbereiding op de invoering van een zero-emissiezone per 1 januari 2025. Winkels in het centrum mogen dan alleen nog worden bevoorraad met elektrische voertuigen. Leiden vindt de proef geslaagd en wil er dus mee doorgaan.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907