Voetbalclub Voorschoten '97 wil liever geen eenrichtingsverkeer in het sportpark. (Foto: Voorschotense Krant)

Project Adegeest: prima burgerparticipatie maar zorgen over verkeer

Zowel politiek als een meerderheid van de bewoners zijn het erover eens: de burgerparticipatie rondom project Adegeest in Voorschoten is prima gegaan. Wel zijn er zorgen over de verkeerssituatie.

De wijk Adegeest gaat op de schop en wordt groener, veiliger en duurzamer, zo vertelde wethouder Schokker vorige week.  In mei moeten de werkzaamheden starten met het vervangen van het riool en de herinrichting, mits de gemeenteraad op 1 februari groen licht geeft. Het project kost 20,5 miljoen euro.

“Een voorbeeld van hoe de gemeente met de inwoners kán samenwerken”, zei bewoner Albers Brans tijdens de Raadscommissie Wonen, Ruimte en Groen toen het definitief ontwerp werd besproken. Toch was er ook kritiek. “Klopt het dat er 58 parkeerplaatsen verdwijnen bij Het Wedde?”, vroeg VVD-er Bart Lavrijsen. En de bewoners van de Mahlerlaan vrezen verkeersoverlast terwijl Voorschoten ’97 liever geen eenrichtingsverkeer op de Weddeloop ziet.

Eerder genoemde Albert Brans vroeg of de gemeente de participatie kon doorzetten, ook tijdens de werkzaamheden. “Zodat iedereen weet waar de overlast is.” Hij adviseerde de werkzaamheden te starten in Adegeest West, fase 2 en de duurste. “Zo kun je projectrisico’s en financiën beter beheren in de volgende fasen.”

Ook bewoner Hein Wiegerinck was tijdens de vergadering positief. “Aandacht voor alle reacties, zowel positief als negatief. Een voorbeeld voor hoe het ook kan. Nu de uitwerking nog.” De twee zijn blij met de twee ‘knippen’ (afsluiting autoverkeer) in de Chopinlaan en de Berliozlaan. “Veiligheid gaat boven het ongemak van mensen die een klein stukje moeten omrijden.”

Verkeer
Daar was medebewoner Laurens Erasmus het nou juist helemaal niet mee eens. “Hierdoor verplaatst het verkeer zich naar andere straten. De argumenten zijn zwak. Zo moeten de knippen de groenstructuur verbeteren en is het veiliger voor de kinderen. Zijn dat zwaarwegende argumenten? Ook in andere straten wonen kinderen.” Een ander argument was dat er te snel gereden werd. Op een eerder verzoek vorig jaar zomer, om een verkeersonderzoek, kwam in januari antwoord. De gemiddelde snelheid op de Chopinlaan is 31,7 km/uur. “Verkeersdeskundigen zijn van mening dat dan een herinrichting niet nodig is”, aldus Erasmus.

Informatievoorziening
Ook is hij niet blij met de informatievoorziening. “In 2022 is de participatie gestart. Er waren werkgroepen met een vertegenwoordiger. Nu blijkt dat veel inwoners niet zijn geïnformeerd. Vooral de knip in de Berliozlaan was niet bekend.” Erasmus maakte met een groep medebewoners een inventarisatie. “Op de Bizetlaan is 94 procent tegen de knip, op de Berliozlaan is dat 78 procent. In totaal gaat het om negentig omwonenden. Op Chopinlaan is 78 procent van de 190 ondervraagden tegen. Bij zo’n groot project is het de taak van de gemeente om alle bewoners te vragen naar hun mening.” Hij pleitte voor de afschaffing van de twee knippen.

Parkeerplaatsen verdwijnen
De politieke partijen waren ook blij met de goed verlopen burgerparticipatie. Maar ook hier een aantal vragen. Zijn er niet te veel plateaus en drempels in de wijk gepland? En vooral: hoe zit het met het aantal parkeerplaatsen. “Er verdwijnen 82 plekken aan de Weddeloop, 24 komen er bij Het Wedde bij maar per saldo verdwijnen er dus 58 verkeersplekken”, rekende VVD’er Lavrijsen voor. “Dat gaat verkeerd op sportdagen. Bovendien loopt er een onderzoek naar flexwoningen op de plek waar nog wel parkeerplaatsen zijn.”

Wethouder Schokker blijft achter het project staan. “Op de Nicolaas Maeskade is jaren geleden al een ‘knip’ ingebouwd en ook daar waren de bewoners in eerste instantie niet blij. Nu ervaren ze het als een goede ontwikkeling. Wij vinden dit de meest verstandige manier. De extra verkeersbewegingen blijven beperkt tot een paar auto’s per uur.”  Op de vraag van de VVD over de verdwijnende parkeerplaatsen moest de wethouder het antwoord schuldig blijven. “Daar gaan we naar kijken maar ik meen dat het om veel minder gaat. Daar kom ik op terug.” Wel zegde de wethouder toe met de participanten in gesprek te blijven en te evalueren tijdens de werkzaamheden.

Er komen 18 drempels en 48 plateaus in de hele wijk. “Als je hebt gekozen voor een 30 kilometerzone, hoort daar een bepaalde inrichting bij. Het zorgt voor rust in het verkeer.” Van flexwoningen bij Het Wedde was tijdens het ontwerp nog geen sprake. “We moeten daar later dit jaar over gaan praten want dat kan consequenties hebben”, aldus de wethouder.

Sportpark
Tenslotte zegde hij toe met Voorschotens’97 te gaan praten over de wensen rondom het verkeer op de Weddeloop. De Voetbalvereniging denkt dat het voorgestelde eenrichtingsverkeer niet te handhaven is en stelt voor om op het westelijk deel van de Weddeloop gemengd verkeer toe te staan. Voor de veiligheid van fiets- en (langzaam rijdend) autoverkeer wordt voorgesteld om hier een fietsstraat te realiseren.

VVD en PvdA zijn niet overtuigd van nut en noodzaak van de twee knippen in de wijk. Op 1 februari praat de gemeenteraad over het project en neemt dan een besluit.

Voorschoten


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×