(Foto's: Chris de Waard)

Buurt denkt mee over herinrichting Oosterkerkstraat en Ingenieur Driessenstraat

De Oosterkerkstraat, Kerksteeg en de Ingenieur Driessenstraat worden over enkele jaren opnieuw ingericht. De straat moet groener en veiliger worden en ook eenduidiger qua inrichting. Dinsdagavond was de eerste participatiebijeenkomst waar omwonenden mee konden denken over de toekomstige inrichting van de straat. Daar werd flink gebruik van gemaakt.

De avond begon met een presentatie over de historie van de straat. Die bestaat uit veel verschillende stukjes inrichting. Met fietspad, zonder fietspad, smalle stukken en bredere delen. Dat vindt zijn oorsprong in het ontstaan van de straat. “Het gaat hier om een zogenoemde ‘verkeersdoorbraak’,” vertelt projectmanager Michèle Klare van de gemeente Leiden. “In die tijd wilde men de auto nog zover mogelijk de stad in krijgen.”

Die doorbraak is op een aantal oude foto’s goed te zien. Zo liep de gevelwand van de Herengracht in 1939 nog door. Speciaal voor de aanleg van de weg, zijn daar enkele woningen gesloopt. Op een andere foto is nog het parkeerterrein te zien dat in de jaren ’80 plaatsmaakte voor het huidige bouwblok met onder andere de AH supermarkt, Haarlemmerstraat parkeergarage en woningen.

Verslaggever Chris de Waard ging naar de bijeenkomst en sprak na afloop met een drietal omwonenden. Allereerst Elisabeth Wolbert. Ze is voorzitter van de Vereniging van Eigenaren van de Singeltoren bij de Meelfabriek. Daarna ook Frank Turenhout en Harry Rikken die allebei dagelijks per fiets gebruik maken van de drukke straat tussen de Zijlsingel en de Hooigracht.

Projectmanager Michèle Klare van de gemeente Leiden legt uit wat er zoal staat te gebeuren bij de herinrichting van de verbindingsweg tussen de Hooigracht en de Zijlsingel.

Dertig
Voor de Oosterkerkstraat, Kerksteeg en de Ingenieur Driessenstraat gelden enkele uitgangspunten, zoals een eenduidige inrichting en een maximumsnelheid van dertig kilometer per uur voor de hele straat. Die is nu op delen nog vijftig. Ook blijft de weg in twee richtingen open voor alle verkeersstromen die er nu ook gebruik van maken.

Bruggen
De belangrijkste wijzigingen zijn zaken als meer groen, meer ruimte voor fietsers en voetgangers en toegankelijke bushaltes. Dat waren zaken die ook de aanwezigen belangrijk vinden. Aan een zestal tafels werd in groepjes druk gediscussieerd over oplossingen die de straat beter, groener en veiliger moeten maken. De twee hoge bruggen in de straat blijven. Ook al worden ze volgens veel omwonenden als springschans gebruikt. Ze zijn echter monumentaal en kunnen niet worden vervangen.

De snelheid uit de straat halen is wel een van de speerpunten voor de ontwerpers van de gemeente. Daar zijn meer mogelijkheden voor dan dertig kilometerborden. Zo wordt de bestrating vervangen door rode klinkers, worden rijbanen versmald en maken de bestaande lantaarnpalen zo mogelijk plaats voor ‘Leidse Lantaarns’. Zo’n inrichting nodigt niet uit tot gas geven.

Planning
De komende maanden worden de schetsontwerpen uitgewerkt in samenwerking met een klankbordgroep met omwonenden die deze week is samengesteld. In mei volgt dan een tweede bijeenkomst, waar betrokken omwonenden kunnen zien wat er met hun input is gedaan. Pas is of na de zomer van 2026 gaan de werkzaamheden echt van start. Begin 2027 moet de herinrichting een feit zijn.

Leiden Maatschappij


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×