De oversteekplaats op de Rietschans waar Nino vorig jaar om het leven kwam. (Video: Robbert Beurse en Marc Wonnink. Foto: Elmar Bus)

Pakket verkeersmaatregelen op Baanderij jaar na dood Nino

De gemeente Leiderdorp gaat aan de slag met de verkeersveiligheid op industrieterrein De Baanderij. Vorig jaar werd daar op 10 maart de 12-jarige Nino doodgereden door een vrachtwagen. Bijna een jaar later heeft de gemeenteraad nu besloten om maatregelen uit te laten werken. Niet alleen een aanpassing aan de kruising waar het ongeluk plaatsvond, maar een heel pakket aan verkeersmaatregelen.

De gemeenteraad had wel even nodig om te komen tot de beslissing. Het college van burgemeester en wethouders had drie varianten uitgewerkt. Inzetten op snelle realisatie (scenario 1), herinrichting van de Rietschans (scenario 2) of verbetering van de veiligheid in de gehele Baanderij (scenario 3). Het college had de voorkeur voor scenario 3. “Deze richting maakt stapsgewijs snel verbeteringen zichtbaar.”

Scenario 1 bleek al vrij snel geen optie. Daarvoor moeten gronden worden onteigend, wat meerdere jaren zou gaan duren. “Ondanks dat dit alternatief financieel het meest gunstige is, wordt de onzekerheid tot realisatie, die naar verwachting vijf tot tien jaar zou duren als voornaamste reden gezien om dit alternatief af te raden”, aldus het college. “Zeker in combinatie met de maatschappelijke wens om snel resultaten te boeken op deze locatie.”

In scenario 2 zou de Rietschans opnieuw ingericht worden. Scenario 3 lijkt op scenario 2 maar dan met een pluspakket aan maatregelen. De raad koos voor dat pluspakket. Daarin worden de Rietschans en Touwbaan aangepakt. Op de Touwbaan komt een parkeerverbod voor vrachtwagens. Dat heeft weer gevolgen voor de weginrichting. Er komt tussen de Vezelbaan en de Van der Marckstraat ook eenrichtingsverkeer op de Touwbaan. Tot slot wordt sluipverkeer geweerd.

12 tot 15 maanden
Het is niet zo dat deze week gestart kan worden met de werkzaamheden. Dat gaat nog maanden duren. “Binnen zes maanden komen we naar de raad met een uitvoeringsvoorstel”, beloofde wethouder Gebke van Gaal. “We gaan praten met ondernemers, bewoners en organisaties. Daarna duurt het nog zes tot negen maanden voor de daadwerkelijke uitvoering kan starten. Als we iets willen, willen we het liefst ook dat het vandaag al gebeurt. Maar dit project vraagt om zorgvuldigheid. Zeker als het over verkeer gaat. We moeten advies inwinnen, plannen en de verkeersstromen in kaart brengen. Wat we op één plek in Leiderdorp doen, heeft altijd effect op een andere plek.”

Scenario 3
De raad koos dus voor scenario 3. Een heel pakket aan maatregelen, maar wel in fasen. Van Gaal: “Als eerste kunnen we bijvoorbeeld het parkeerverbod aan de Touwbaan instellen en een nieuwe parkeerplek op de Lijnbaan realiseren. Dat zijn maatregelen die je sneller kan doen dan een weg omleggen. Maar daar hebben we wel even de tijd voor nodig. Die planning gaan we dus nu maken.”

30 kilometer
De gemeenteraad nam tot slot een motie aan om de Rietschans en Touwbaan in te richten als dertigkilometerzone. Alleen de VVD stemde daartegen. Volgens die partij moet de gemeente zich houden aan haar eigen beleid. Een zogenaamde wijkweg met ertig kilometer is in strijd met de eigen regels. “We vinden dat we daar breder naar moeten kijken”, vond fractievoorzitter Frank van Noort van de VVD.

Wethouder Van Gaal weersprak dat: “Het gaat om een ontsluitingsweg, en geen erftoegangsweg. Niet een weg waar je verblijft, maar een weg waar je doorheen gaat. Daar is nu de mogelijkheid om die ook naar dertig kilometer per uur te brengen. Het lijkt mij prima dat het wordt voorgesteld. Dat nemen we graag mee in verdere uitwerking, en dan meteen voor het hele gebied.”

Leiderdorp Politiek Nino omgekomen bij verkeersongeluk


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×