Achtstegroepers van de rooms-katholieke basisschool Emmaus deden dinsdag in het gemeentehuis van Voorschoten mee aan Democracity, een educatief programma ontwikkeld door ProDemos. De leerlingen ontwikkelden op democratische wijze een fictieve stad, om zodoende een indruk te krijgen van hoe de gemeenteraad werkt.
Sommige leerlingen kunnen hun gegiechel niet inhouden wanneer ze zichzelf tijdens het voorstelrondje op alle beeldschermen van de raadszaal in de microfoon zien praten.
Eerst moet de klas zich verdelen in verschillende politieke partijen van drie à vier raadsleden. Elke partij noteert voor zichzelf drie belangrijke ideeën en een slogan. De nadruk die de leerlingen op natuur, klimaat en milieu leggen, blijkt meteen al uit de fracties die vervolgens ontstaan: Groen Onderwijs Voorschoten (GVO), Veilig Voorop, Partij Balans, Natuurlijkvriendelijk Onderwijs en Zorg (NOZ) en Dieren, Democratie en Duurzaamheid (DDD).
Voordat de vergadering begint, mogen de leerlingen uit een ruim aanbod aan verschillende gebouwen en voorzieningen kiezen: universiteit/hbo-instelling, kringloopwinkel, snackbar, skatebaan, politiebureau, fabriek, zonnepark, boerderij, theater en nog veel meer. Vervolgens beslissen ze in drie verschillende ronden (voor een vierde ronde was uiteindelijk geen tijd meer over) welke gebouwen in hun stad een plek verdienen. Bij de eerste ronde zijn de gebouwen nog ‘gratis’. In de ronden daarna moeten de leerlingen stemmen om te zien of een meerderheid het voorstel steunt.
Niet gunnen
Hoewel Democracity bedoeld is om kinderen wat te leren over het nemen van democratische beslissingen, blijken de leerlingen nauwelijks bereid hun standpunten aan te passen of concessies te doen. Leerkracht Saskia Beyersbergen van Henegouwen erkent na afloop dat dit een kwestie is van ‘elkaar het niet gunnen’.
Op de vraag of dit misschien te maken heeft met vriendengroepen, zegt ze dat dat wel meevalt, en dat de vriendengroepen redelijk verspreid waren over de verschillende partijen. “Behalve bij de jongens”, voegt ze er lachend aan toe. “Maar ja, die waren dan ook maar met zijn vieren.” Met de rest van de klas – zestien meiden – waren de jongens het inderdaad zelden tot nooit eens.
De juf maakt een vergelijking tussen Democracity en het vak ‘nieuws in de klas’ dat de kinderen op school krijgen. In die lessen zijn de leerlingen volgens haar wél bereid om hun mening te nuanceren en verschillende belangen in acht te nemen. “Hier leken ze dat niet echt te zien.” Ze zal dit zeker nog met de kinderen nabespreken, zegt ze.
Ook valt het op dat de leerlingen weinig tot geen moeite steken in het overtuigen van anderen. Ze zijn vooral erg met hun eigen partij bezig. Volgens Kevin, derdejaars student Bestuurskunde en namens ProDemos de begeleider van de activiteit (de ‘burgemeester’ van de fictieve stad), komt dit vaker voor bij Democracity.
Tegelijkertijd is hij erg te spreken over het enthousiasme van de leerlingen. “Dat is op de middelbare school wel anders”, zegt hij, “zodra leerlingen in de puberteit komen.” Dan verschuift de aandacht volgens hem veelal naar andere zaken, zoals verkering. “Bovendien gaat het er bij de kinderen over het algemeen een stuk vriendelijker aan toe dan in het echt. Dit heeft deels te maken met het feit dat de kinderen te gast zijn in een mooie, indrukwekkende raadszaal waarvan ze weten: hier worden belangrijke beslissingen genomen.”
Raadsleden Conny van der Krogt (GroenLinks) en Patricia Kortekaas (CDA) waren aanwezig om te vertellen over hun werk als raadslid. Ook burgemeester Nadine Stemerdink kwam even langs. Aan alle drie mochten de kinderen een aantal vragen stellen.
Onderwijs VoorschotenSleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907