Een woonvorm voor ouderen, zorgwoningen, starterswoningen, middeldure koop en woningen in de vrije sector. In totaal zouden er 104 woningen, waarvan 33 procent sociaal, moeten verrijzen op de ‘La France’-locatie in Oegstgeest, tenminste als het aan ontwikkelaar FSD ligt. Omwonenden zijn nog allerminst overtuigd.
Want ondanks dat er flink minder verdiepingen ingepland zijn dan in een vorige versie van het plan, zijn er veel zorgen over drukte in dit toch al drukke deel van Oegstgeest.
La France is een voormalig partycentrum dat ingeklemd ligt tussen bestaande bewoning, een basisschool, middelbare school, zorginstelling en een kerk met begraafplaats. Het gebied ligt nabij de drukke Willibrordrotonde. Een gevaarlijke cocktail, vrezen omwonenden, die denken dat zoveel woningen in combinatie met het verkeer gevaarlijke situaties oplevert. Een ondergrondse parkeerplaats is nodig om een deel van in totaal 152 auto’s kwijt te kunnen, maar de uitrit ervan zou gevaarlijk kunnen worden denken bewoners.
Wethouder Elfred Bus in gesprek over de nieuwste plannen voor de ‘La France’-locatie.
Minder woningen
Wethouder Bus belooft een update van een eerder uitgevoerd verkeersonderzoek, en dat lijkt ook ontwikkelaar Fransje Sprunken van FSD een goed idee. “Als daaruit blijkt dat het niet kan, dan zullen er minder woningen moeten komen”, zegt Bus. “Wel wordt er aan gedacht om de ontsluiting aan de andere kant te doen, zodat de Willibrordrotonde ontzien wordt.”
Verder zal gemotiveerd moeten worden waarom een deel van de parkeerders op het terrein van woningen van MeerWonen, naast de locatie, terecht zou kunnen. Dat terrein staat namelijk ook nu al helemaal vol, zeggen bewoners.
Overigens blijkt uit het eerdere verkeersonderzoek dat de omgeving het toegenomen verkeer aan zou kunnen, hoewel ook daar blijkt dat er zorgen zijn. De gemeente werkt nu toe naar een zogenaamde Nota van Uitgangspunten op basis waarvan de bouwplannen verder uitgewerkt zullen worden. Deze wordt in mei behandeld in de gemeenteraad.
Verkeersonderzoek
Maarten van Tol van Hart voor Oegstgeest wil graag dat het verkeersonderzoek naar voren gehaald wordt, zodat dat meegenomen kan worden in de beoordeling van de nota van uitgangspunten. Dat kan wethouder Bus niet beloven. “Het is een soort kip-ei-verhaal. Wat er besloten wordt in de nota van uitgangspunten heeft effecten op het verkeer. Het is wellicht logischer om het verkeersonderzoek erna te doen.”
Sowieso moet de ontwikkelaar op heel wat vragen het antwoord schuldig blijven, want pas in een latere fase worden de plannen definitief. Zorgen over de kap van bomen, de afstand tot andere bebouwing en bouwverkeer krijgen dus later aandacht. Ook is het ontwerp een concept. Het zal gebruikt worden als basis voor de uiteindelijke plannen.
Foto: FSD Development
Maatschappij Oegstgeest Politiek La France-locatieSleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907