De N434 en de Corbulotunnel onder Voorschoten zorgen voor snelheidswinst en minder verkeer door Leiden. (Foto: Chris de Waard)

Minder verkeer, maar meer herrie door ingebruikname N434

Sinds op 5 juli de nieuwe verbindingsweg N434 waarvan ook de Corbulotunnel onder Voorschoten een belangrijk onderdeel is, rijdt er minder verkeer door Leiden. “Dat zien we in verkeerscijfers van de eerste week voor en de eerste week na de opening”, meldt de Zuid-Hollandse gedeputeerde Frederik Zevenbergen van verkeer.

De nieuwe route levert volgens Zevenbergen ook veel tijdswinst op. “Tot vorige week reed verkeer richting Katwijk en omgeving over de Europaweg, Voorschoterweg en Churchilllaan. Nu rijd je onder Voorschoten door de tunnel en langs de Leidse wijk Stevenshof door een verdiepte weg. Dat gaat een stuk sneller.”

Het weghalen van ‘niet-bestemmingsverkeer’ uit Leiden is een belangrijk doel van de N434 die samen met de Tjalmaweg tussen Leiden en Katwijk en in de toekomst ook de verbrede Europaweg, de RijnlandRoute vormt. De Rijnlandroute is onderdeel van de ‘Leidse Ring’ om Leiden en Leiderdorp waaraan ook al jaren wordt gewerkt. Die bestaat verder uit het Leiderdorpse tracedeel Oude Spoorbaan en de Leidse tracedelen Willem de Zwijgerlaan en Plesmanlaan.

Helikopter
Toch is lang niet iedereen blij met de nieuwe weg. “De herrie uit de tunnelbak is verschrikkelijk, alsof er continu een helikopter boven je hoofd hangt. Ik ben er echt van geschrokken hoe veel lawaai het geeft”, zegt raadslid Martine van Schaik van de Partij voor de Dieren in Leiden. Soortgelijke geluiden komen ook van andere wijkbewoners. “Helemaal eens met de voordelen voor de verkeersafwikkeling in de stad Leiden. Maar er was aan de bewoners van de Stevenshof, waarlangs de weg in een verdiepte tunnelbak loopt, beloofd dat ze de weg niet zouden zien, ruiken en horen. Van dat laatste is helaas geen sprake”, schrijft Marijke van der Werf onder een lovend bericht dat Zevenbergen op zijn LinkedIn-pagina plaatste.

“Het verkeer levert onverwacht veel geluidsoverlast. De extremen daarin lijken vooral veroorzaakt te worden door vrachtwagens en motoren, zelfs op ruim tweehonderd meter afstand van de weg. Als omwonende aan de Leidse kant ervaar je nu permanent geluidsoverlast, zeker bij de overheersende zuidwestenwind. Erg jammer dat de gemeente Leiden niet wat meer in de bres is gesprongen voor de bewoners van de Stevenshof, terwijl die van Voorschoten overlastvrij zijn.”

Juichen
Ook de Leidse oud-wethouder John Steegh (GroenLinks, verkeer en milieu) is kritisch. “Iedere nieuwe weginfrastructuur verlicht in het begin de druk op andere wegen. Meestal duurt het niet meer dan enkele jaren voordat dit aanbod nieuwe vraag heeft gecreĆ«erd. Niet te vroeg juichen dus.”

Meldpunt Wijkraad
De Wijkraad Stevenshof houdt inmiddels de vinger goed aan de pols. “Wij horen positieve verhalen, vooral omdat mensen sneller op hun bestemming zijn, maar ook negatieve”, zegt wijkvoorzitter Henk Osinga. “Er is meer geluidsoverlast dan ons ooit is verteld. Voor de aanleg van de Rijnlandroute zijn daar berekeningen voor gemaakt, maar als nu blijkt dat de werkelijke situatie heel anders is, dan gaan wij graag het gesprek weer aan met de gemeente en de provincie Zuid Holland.” Wijkvereniging Wijkraad Stevenshof roept omwonenden daarom op om ervaringen te melden via info@wijkraadstevenshof.nl.

Leiden Maatschappij Regio RijnlandRoute


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×