Bewoners van de Merenwijk ervaren een opmerkelijke toename van geluidsoverlast door het vliegverkeer van Schiphol. Volgens de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) komt dat door de zomerdrukte en doordat de Kaagbaan zo vaak mogelijk wordt gebruikt. Dat is ongunstig voor de Merenwijk.
“Een nadeel voor de Merenwijkers is dat de Kaagbaan een van de twee meest geluidvriendelijke start- en landingsbanen is, omdat er relatief weinig bebouwing in de directe nabijheid is”, zo antwoordt de inspectie op vragen van Sleutelstad. “De Kaagbaan wordt daardoor bij voorkeur zo vaak mogelijk gebruikt. De Merenwijk, die wat verder weg van de Kaagbaan ligt, heeft hier nadeel van.”
De ILT spreekt van een ‘hoger verkeersaanbod’ wegens het zomerseizoen. De windrichting is dusdanig dat de Kaagbaan voor landingen wordt ingezet. “Het hogere aanbod luchtverkeer vliegt hierdoor over de Merenwijk naar de Kaagbaan”, zo meldt een woordvoerder. Deze start- en landingsbaan loopt van zuidwest naar noordoost. Er is overigens geen sprake van groot baanonderhoud waardoor de Kaagbaan vaker zou moeten worden gebruikt. Schiphol plant dit soort activiteiten nooit in het drukke zomerseizoen.
Hindergevoel
De inspectie constateert ook dat omwonenden ramen en deuren open hebben staan waardoor vliegtuiglawaai dieper doordringt in de woningen. “Omdat het zonnig en helder is, is het luchtverkeer boven de Merenwijk ook nadrukkelijk zichtbaar. Omwonenden zitten met mooi weer in de tuin en zien alles wat boven hun hoofd gebeurt. Dit versterkt het hindergevoel”, zo stelt de inspectie.
De klachten van bewoners over de overlast zijn bekend bij de wijkvereniging van de Merenwijk, zo laat voorzitter Gerard van Hees weten. Bewoners telden afgelopen zondag om de paar minuten een luidruchtig overvliegend toestel. Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) zegt dat er in de ochtend ‘zwakke wind uit variabele richting was’ en dat de Kaagbaan daarbij als landingsbaan is benut. “Het vliegverkeer dat deze baan nadert, vliegt over regio Leiden om veilig op de Kaagbaan te kunnen landen. In de middag draaide de wind en is de Kaagbaan ingezet als startbaan”, aldus LVNL.
Windrichting
LVNL deelt mee dat de inzet van start- en landingsbanen afhankelijk is van verscheidene factoren, zoals windrichting, windkracht, zichtomstandigheden, verkeersaanbod en beschikbaarheid van banen. Daarbij hanteren de luchtverkeersleiders volgens de regelgeving en afspraken met de omgeving een vaste aanpak: zoveel mogelijk worden de banen ingezet waarbij er relatief minder mensen onder aan- en uitvliegroutes wonen.
De Leidse gemeenteraad droeg het college in juli op om in de bestuurlijke overleggen over Schiphol aan te dringen op verminderd gebruik van de Kaagbaan. De raad benadrukte daarbij dat Leiden veel last heeft van lawaai van overvliegende vliegtuigen en dat deze overlast met name in een deel van de Merenwijk erg ingrijpend is voor het dagelijks leven van bewoners.
Het veelvuldig inzetten van de Kaagbaan op Schiphol is nadelig voor de Merenwijkers. (Foto: Inspectie Leefomgeving en Transport).
Duurzaamheid Economie Leiden Maatschappij RegioSleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907