Het Waterambacht Leiden (WAL) heeft een kort geding aangespannen tegen de gemeente Leiden, nu die het eerder ingediende bezwaar van het WAL tegen het vernieuwen van de kadeconstructie van de Schelpenkade naast zich neer heeft gelegd.
Ook de Historische Vereniging Oud Leiden (HVOL) maakte eerder al bezwaar tegen de plannen en Erfgoed Leiden en omstreken (ELO), nota benen een gemeentelijke organisatie, gaf een negatief advies af.
Onzorgvuldig
De vernieuwing van de kademuur gaat, als het aan de gemeente ligt, gepaard met een verbreding van de Schelpenkade met negentig centimeter en daardoor een versmalling van het water van De Vliet. Volgens het WAL-bestuur is dat besluit onzorgvuldig en bovendien onvoldoende onderbouwd. “Belanghebbenden, maar ook de gemeenteraad zijn volgens het WAL niet of niet voldoende betrokken geweest bij het besluit. “Terwijl het hier toch gaat om een permanente ingreep met een grote ruimtelijke impact voor het beschermd stadsgezicht ter plaatse”, citeert het waterambacht uit het negatieve advies van ELO.
Het bestuur van het Waterambacht Leiden motiveert het verzoek aan de Rechtbank Den Haag om de omgevingsvergunning te schorsen dat de Schelpenkade onderdeel is van het beschermd stadgezicht Leiden-Zuidelijke Schil en het bestemmingsplan Zuidelijke Schil. “In zo’n situatie past het niet om zonder uiterst zorgvuldig overleg en zonder een zichtbare en overtuigende afweging van belangen een besluit te nemen dat duidelijk ingaat tegen de eerder vastgestelde regels.”
De gemeente Leiden is inmiddels begonnen met de voorbereidingen van het herstel van de kademuur. Alle aangemeerde bootjes zijn naar een tijdelijke haven verplaatst en eind vorige week zijn ook twee woonboten weggesleept. Die liggen nu tijdelijk bij de Neksluisbrug in de Witte Singel. Het is de bedoeling om voor de oude kademuur over een lengte van 165 meter een nieuwe constructie in het water te plaatsen.
Majeure aanslag
Omdat door de ingreep het water van de toch al niet zo brede Vliet een stuk smaller wordt, komt het Waterambacht nu in actie. De organisatie zet zich al jaren in voor het behoud en de versterking van het open water in Leiden en ook voor de doorvaarbaarheid daarvan. “Wij vinden het dan ook zeer ongewenst dat met de vergunde plaatsing van een nieuwe kadeconstructie vóór de huidige, het water van de Vliet over een grote lengte bijna één-tiende smaller wordt. Dit te meer omdat het hier gaat om een historische waterloop in een beschermd stadsgezicht.” Het WAL-bestuur spreekt van een ‘majeure aanslag op het open historische water’ die bovendien een onevenredige afbreuk doet aan de cultuurhistorische waarden van het beschermd stadsgezicht ter plaatse.
Cronesteinkade
Volgens voorzitter Henk Hegeman van het Waterambacht Leiden lijkt het erop dat de keuze voor deze vorm van kadeherstel vooral is ingegeven doordat het plaatsen van een nieuwe kademuur voor de oude makkelijker is voor de aannemer en daardoor goedkoper is voor de gemeente. “Het is nog maar de vraag of die negentig centimeter het enige alternatief is voor herstel op de huidige plaats”, schrijft het WAL-bestuur dan ook aan de rechtbank. “In dit verband is het opmerkelijk dat de beschoeiing van de Cronesteinkade, die naar verluidt eenzelfde constructie had als de huidige Schelpenkade, recent wel op dezelfde plaats is vernieuwd.” Mocht herstel op dezelfde plek echt niet kunnen, dan pleit het WAL voor een veel kleinere verbreding van de kade met twintig in plaats van negentig centimeter.
Het kort geding dient waarschijnlijk binnen enkele weken bij de Rechtbank Den Haag. Een datum is er nog niet.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907