De hoge toren van Vondel en de Zwaan is verplaatst zodat hij straks niet te zien is vanuit het centrum. (Foto: Thomas Erents)

Actiecomité blijft strijden tegen hoge torens in Lage Mors

Bart Hendriks van actiecomité SOS Mors hoopt donderdagavond de leden van de Leidse raadscommissie Stedelijke Ontwikkeling te overtuigen van de standpunten waar hij en zijn medestanders nu al jaren voor strijden. Minder en vooral lagere nieuwbouw in de wijk.

Concreet hopen de omwonenden dat het maximum aantal woningen teruggaat naar vijfhonderd, de woontoren een stuk lager wordt en het achttien meter hoge woongebouw dat aan de zijde van de Gerard Brandtstraat verrijst op de te bouwen parkeergarage, een stuk naar achteren geplaatst wordt. “Dat geeft meer ruimte tegenover de woningen in de straat, want die zijn maar tien meter hoog”, zegt Hendriks.

De afgelopen periode is de buurt wel betrokken bij de plannen, maar van participatie is in hun ogen geen sprake. “Zelfs de wijzigingen die wel zijn doorgevoerd, hebben nauwelijks te maken met onze inbreng”, is de overtuiging van Hendriks. “De toren is bijvoorbeeld wel verplaatst, maar niet omdat wij dat wilden, maar doordat ambtenaren erachter kwamen dat hij tientallen meters boven het Heerema gebouw zou uittorenen en je dat vanuit de hele binnenstad zou kunnen zien.”

Zichtlijnen
Dat schrikbeeld was er jaren geleden voor het eerst nadat de gemeenteraad akkoord was gegaan met de bouw van het Heerema gebouw. Pas toen tijdens de bouw de eerste etages boven bioscoop Lido uitkwamen, schrok iedereen wakker. Het historische stadsbeeld werd hierdoor wel heel erg aangetast. Het begrip ‘zichtlijnen’ speelt sindsdien een grotere rol bij dergelijke bouwplannen.

Bart Hendriks van actiecomité SOS Mors over de bezwaren van omwonenden tegen het bouwplan Vondel en de Zwaan op de locatie waar nu nog het Motorhuis is gevestigd.

Parkeren
Een ander punt dat tijdens de participatie is aangepast, is de ingang van de parkeergarage van de nieuwbouw. Die is verplaatst naar de Vondellaan. In een eerdere versie van het bouwplan reden de auto’s nog via de Gerard Brandtstraat van en naar de garage. De Vondellaan moet daardoor volgens Hendriks ter plaatse wel worden verbreed, omdat de ambulances van de Regionale Ambulance Voorziening Holland Rijnland (RAVHM) er ruim baan moeten hebben.

Over een ander onderdeel van het parkeren rond Vondel en de Zwaan is SOS Mors minder te spreken. “De parkeernorm gaat fors naar beneden en ook het fietsparkeren wordt in de plannen niet goed opgelost. Dat kan namelijk maar in een van de nieuwe gebouwen. Mensen willen hun fiets toch zo dicht mogelijk bij de plek van bestemming neerzetten, dus dat wordt een chaos.”

Leiden Maatschappij Politiek Vondel en de Zwaan


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×