Het weer zat niet helemaal mee toen wethouder Ashley North de zestig fietsklemmen die langs de 2e Binnenvestgracht zijn neergezet nog even extra wilde komen promoten. Het was de bedoeling om fietsers met stoepkrijt naar de klemmen aan de singelparkkant van de straat te verwijzen, maar daarvoor regende het te hard.
Daarop werd er in de gang van een DUWO-complex in de straat stilgestaan bij de veranderingen in de straat. Waar eerder auto’s stonden, kunnen onder andere de bewoners van de 25 kamers in het studentenhuis hun fiets kwijt. Voorheen konden ze niet anders dan de fietsen op de stoep stallen, die daardoor voor voetgangers onbegaanbaar was. “En dan moest je dus de straat op waar ook bussen rijden”, zegt Boudewijn Leewenburgh.
In de oude situatie stond de hele stoep vol met fietsen en moesten voetgangers noodgedwongen over straat lopen.
Voorzitter Boudewijn Leewenburgh van de Voetgangersbeweging Nederland was speciaal gekomen om het resultaat te zien en dat stemde hen duidelijk vrolijk. “De struikelfietsen, zoals ik ze noem, zijn weg.”
De studenten zelf zijn ook blij met de nieuwe indeling van de straat en beloofden plechtig hun rijwielen voortaan ook echt in de fietsklemmen te zullen zetten en niet meer op de stoep voor de huizen. Wethouder Ashley North heeft goede hoop dat ze zich daar aan zullen houden, maar kondigt in zijn praatje wel extra handhaving aan als er toch weer fietsen op het trottoir worden gestald. Tussen de fietsklemmen zijn enkele groenvakken aangelegd. Bomen komen daar niet, daarvoor liggen er teveel kabels en leidingen, maar over een jaar moeten de vakken wel zijn uitgegroeid tot postzegeltuintjes.
Wethouder North is tevreden over het resultaat en wil nu vaart maken met nog een aantal plekken in het centrum waar stoepen geblokkeerd worden door gestalde fietsen.
Het opnieuw inrichten van de 2e Binnenvestgracht is weer een stap richting autoluwe binnenstad. Auto’s mogen nog wel door de straat rijden, maar kunnen er niet meer parkeren. Daarvoor is enkele tientallen meters verderop de diepste ondergrondse parkeergarage van Nederland.
De komende tijd worden ook andere locaties in het centrum onder handen genomen om fietsparkeren beter te faciliteren. De eerste plek waar nu samen met de bewoners wordt gekeken naar de beste oplossing is de Oude Varkenmarkt. Dat hangt ook nauw samen met de herinrichting van het Noordeinde waar straks geen fietsen meer op de stoep mogen staan. Ook op de kop van het rapenburg, bij het Kort Rapenburg, komt permanent extra ruimte voor fietsen. Daar worden enkele autoparkeerplekken opgeheven.
Andere straten die volgens North later dit jaar op de planning staan voor een soortgelijke aanpak zijn de Nieuwe Rijn, de Karnemelksebrug en de Nieuwstraat. Als het aan Boudewijn Leewenburgh van de voetgangersbeweging ligt, mag de wethouder daar in elk geval nog het Kort Rapenburg en de Pelikaanstraat aan toevoegen.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907