Stadskantoor Bargelaan. (Foto: Chris de Waard)

Klanten geven schuldhulpverlening van de Stadsbank een dikke voldoende

De klanten van de Stadsbank zijn over het algemeen zeer tevreden over de schuldhulpverlening van de Stadsbank. Dit blijkt uit een terugkerend klanttevredenheidsonderzoek van de Stadsbank. Het totaalcijfer dat de Stadsbank van klanten krijgt is een acht en dat ligt hoger dan vorige edities in 2018 en 2020 van het onderzoek.

De klanten die meededen met het onderzoek gaven aan dat de medewerkers goed te bereiken zijn en de benadering door medewerkers wordt als respectvol ervaren. Ook is de informatie die de Stadsbank verstrekt duidelijk. Daarnaast geven de klanten aan dat de Stadsbank toegankelijk is en er ook voldoende aandacht is voor andere, niet-geld relateerde problemen.

“Geldzorgen bepalen je hele leven, het geeft stress en het maakt dat je dingen niet meer kunt doen”, zegt de Leidse wethouder Abdelhaq Jermoumi. “En het geeft schaamte. Terwijl het echt iedereen kan overkomen. Steeds meer mensen in onze stad hebben moeite om rond te komen. We vinden het belangrijk om deze inwoners te steunen. We willen dat zij zich prettig voelen en een fijne ervaring hebben tijdens het hele schuldhulpproces.”

Wethouder Herman Romeijn van Leiderdorp vindt het fijn dat de mensen die gebruik moeten maken van de schuldhulpverlening deze als ruim voldoende beoordelen. “Het leven is een stuk duurder geworden. Dat merken we allemaal aan onze boodschappen en energierekening. Veel mensen hebben door de gestegen kosten moeite om rond te komen. Wij doen er veel aan om te voorkomen dat mensen in de problemen komen.”

Verbetering
Toch komt ook uit het onderzoek dat er ruimte voor verbetering op het gebied van financiële begeleiding nodig is. “Ook het besef bij klanten dat je zelf je financiën beheert kan beter”, licht onderzoeker Kia-anna Groeneveld toe. “Verder mag er meer aandacht komen voor de preventiemaatregelen en tools die de gemeente aanbiedt, want die zijn bij veel inwoners nog onbekend. Bijvoorbeeld de geldplannen van het Nibud en Bereken uw recht.”

Samenvoegen beleid
Het huidige beleidsplan schuldhulpverlening ‘Eerder, beter, sneller 2021-2024’ eindigt dit jaar. Het beleidsplan armoede loopt tot 1 januari 2027. Het college van Leiden wil toewerken naar één beleidsplan voor armoede en schulden omdat er veel raakvlakken zijn in beide beleidsplannen. Het college heeft de gemeenteraad voorgesteld om het huidige beleidsplan schuldhulpverlening te verlengen met twee jaar. Dit voorstel wordt naar verwachting in december besproken in de raad. Ook Leiderdorp is momenteel bezig met een evaluatie op de schulphulpverlening, waarbij een eventuele verlenging van het beleidsplan meegenomen wordt.

Maya Haque van de Stadsbank te gast bij Nieuws071.

Leiden Leiderdorp Maatschappij


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×