Voor steeds meer straten in Leiden gaat een dertig kilometerregime gelden. De komende tijd gaat de gemeente daar een plan voor maken. Nieuw is dat ook voor zogenaamde gebiedsontsluitingswegen sinds kort een lagere snelheidslimiet ingesteld kan worden. Dit wordt in vaktermen een GOW30 (gebiedsontsluitingsweg 30 km/h) genoemd.
Tot 1 oktober 2023 golden bepaalde inrichtingsvoorwaarden voor die gebiedsontsluitingswegen, maar die zijn uit de wet verwijderd. Daardoor kunnen nu meer wegen worden afgewaardeerd. “Of eigenlijk kan je beter opgewaardeerd zeggen”, vindt wethouder Ashley North van mobiliteit. “Het gaat immers om verbeteringen op het gebied van milieu en verkeersveiligheid.”
Wethouder Ashley North over de lagere maximumsnelheid op een deel van de Haagweg en het Levendaal.
Borden
Vooruitlopend op de nieuwe wegcategorisering wordt op twee GOW30 wegen de snelheid al eerder verlaagd van vijftig naar dertig kilometer per uur. Het gaat om een deel van de Haagweg en het Levendaal. De gemeente Leiden heeft samen met adviesbureau DTV vastgesteld dat het op die twee wegen nu al mogelijk is. Er moeten wel enkele infrastructurele aanpassingen aan de weg worden gedaan, zodat de weg ook in uiterlijk meer het karakter van een gebiedsontsluitingsweg 30 km/h krijgt.
Waarschijnlijk begint Leiden al eerder met de snelheidsverlaging door alleen borden neer te zetten. Aanpassingen volgen dan later en worden zoveel mogelijk in combinatie met al geplande werkzaamheden uitgevoerd.
Vijftig
Op het Levendaal wordt in de loop van 2025 een maximumsnelheid van dertig kilometer per uur ingevoerd. Bij de Haagweg gebeurt dat alleen op het noordelijk deel tussen de Churchilllaan en de bocht tussen de Ter Haarkade en de Da Costastraat. Het stuk Haagweg richting de Stevenshof en Voorschoten is echt een vijftig-kilometerweg en dat blijft zo.
Bewoners van de Haagweg pleiten al jaren voor een verlaging van de maximumsnelheid.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907