De Leidse binnenstad wordt vooral bezocht door mensen die ter voet of met de fiets komen. Die groepen geven gemiddeld ook meer geld uit in de binnenstad dan mensen die met de auto komen. Dat blijkt uit onderzoek dat de gemeente heeft laten uitvoeren door onderzoeksbureaus BRO en Movares.
Dertien procent van de bezoekers aan de binnenstad komt met de auto, 36 procent te voet en 22 procent met de fiets. 31 procent van de omzet die in de binnenstad wordt gegenereerd is afkomstig van mensen die met de fiets komen, 18 procent van voetgangers en 18 procent automobilisten. Het maandelijkse bedrag dat bezoekers uitgeven is bij voetgangers het hoogste, en bij mensen die met de trein komen het laagste. Ook automobilisten geven gemiddeld per maand weinig uit.
Veel bezoekers komen op de fiets naar de Leidse binnenstad. Ook geven ze er meer uit dan mensen die met de auto komen.
Minder vaak
De grote verschillen hebben te maken met het aantal keren dat mensen naar de binnenstad komen. Automobilisten geven per bezoek het meeste uit, maar bezoeken de binnenstad veel minder vaak dan mensen die op de fiets of lopend komen, waardoor het totaalbedrag per maand toch lager is. Er is wel een verschil per branche. Modewinkels zijn voor een groter deel afhankelijk van mensen die met de auto komen.
De gemeente Leiden noemt de uitkomsten van het onderzoek het resultaat van politieke keuzes. “Er is gekozen om te investeren in een hoogwaardige openbare ruimte met groen en terrassen en een goede bereikbaarheid voor alle bezoekers aan de binnenstad en aantrekkelijke parkeervoorzieningen voor fietsen en auto’s.”
Gevoelens
Het hoofdonderzoek is in de stad uitgevoerd onder bezoekers. Daarnaast werd ook een online enquête uitgestuurd. Op de vraag of het mobiliteitsbeleid van de gemeente het bezoek aan de stad negatief heeft beïnvloed, wordt online veel negatiever geantwoord dan op straat. “Er is dus een duidelijk verschil tussen welke gevoelens voorkomen in delen van de online samenleving en hoe bezoekers van de binnenstad in de volle breedte denken en handelen in de praktijk.”
De gemeente grijpt de resultaten van het onderzoek aan voor het verder autoluw maken van de binnenstad en het starten van een campagne over verlaagde parkeertarieven in parkeergarages na vooraf reserveren. Om te beginnen komt er een proef voor kortparkeerplaatsen voor laden en lossen en het verbeteren van de vindbaarheid van de parkeergarage onder de Garenmarkt.
Duurzaamheid Economie Leiden MaatschappijSleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907