Koudwatervrees voor kunstmatige intelligentie heeft docente Anna Posthumus Meyjes-De Breij nooit gehad. “Ik sta heel open tegenover nieuwe technieken”, zegt Posthumus Meyjes. Ze maakt er zelfs de lessen statistiek leuker mee op de opleiding ‘Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek’ aan de Hogeschool Leiden.
“Kunstmatige intelligentie is natuurlijk een beetje een containerbegrip”, legt Posthumus Meyjes uit. “Iets dat gaat van heel klein, zoals spellingscorrecties, tot allerlei algoritmes.” Die eenvoudige toepassingen ziet ze vooral als hulpmiddel. “AI-toepassingen zoals ChatGPT kan je echt zien als een sparringpartner die ons verder kan helpen en waardoor we in onze lessen veel dieper op zaken in kunnen gaan.”
Kennismakers Gideon Roggeveen en Gerry van Bakel in gesprek met docente Anna Posthumus Meyjes-De Breij over de inzet van AI in het onderwijs aan de Hogeschool Leiden.
Posthumus Meyjes denkt niet dat studenten er lui van worden. Maar het landschap is wel veranderd. “Als je nu aan een student een lijst met vragen geeft en zegt: geef mij de antwoorden, dan gooit die dat in ChatGPT. Dat zou ik ook doen. Dus je moet wel gaan nadenken over hoe je dat soort tools kunt gebruiken.”
Simpel
En dat doet Posthumus Meyjes bijvoorbeeld bij het vak statistiek. “Statistiek is eigenlijk heel simpel en dat vinden mijn studenten nu ook. Er is een aantal stappen die je moet doorlopen en daar kun je ChatGPT heel mooi voor gebruiken. Studenten krijgen feedback en we leren ze ook om kritisch te kijken naar de antwoorden die ChatGPT geeft, want programma’s als ChatGPT, LLAMA en Deepseek zijn geen waarheidsmachines. Wat die taalprogramma’s doen, is een voorspelling geven en dat kan ook wel eens fout zijn. Dus kritisch na blijven denken is belangrijk.”
Weerstand
Bij haar collega’s ondervindt Posthumus Meyjes soms wel wat weerstand. “Er zijn eigenlijk twee teams. Sommigen twijfelen, omdat ze er zelf weinig ervaring mee hebben en niet precies weten hoe het werkt. En ook wel omdat ze zich dan afvragen: wat leren onze studenten nu eigenlijk nog? Dus we moeten niet alleen onze studenten opleiden, maar ook onze collega’s. Dat ze zien dat onze studenten uiteindelijk verder komen.”
Als haar studenten uiteindelijk aan het werk gaan, komen ze gegarandeerd in aanraking met kunstmatige intelligentie. “We kijken ook naar wat er gebeurt in ons werkveld, de biomedische wereld. Ontwikkelingen gaan razendsnel.”
Eervol
De innovatieve manier van lesgeven van Anna Posthumus Meyjes-De Breij heeft haar in ieder geval ook al een voordracht opgeleverd voor de titel ‘Docent van het Jaar’. “Echt heel eervol natuurlijk.”
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907