Een stationshal van veertig meter breed die bovendien aan beide zijden wordt uitgebouwd met daaroverheen geen kap meer maar een gewoon dak en doorgetrokken perronkappen om de reizigers droog te houden als ze op de trein wachten. Dat is kort samengevat hoe station Leiden Centraal er in 2040 uitziet.
Het iconische station – met zijn vertrouwde kap – maakt plaats voor een gloednieuwe, futuristische OV-hub. Wat nu nog een wirwar van bussen, fietsen en forenzen is, wordt de komende jaren omgetoverd tot een hypermoderne mobiliteitsknoop die zijn weerga niet kent.
In een uitgebreide presentatie werden de circa 120 aanwezigen meegenomen in het proces rond de Knoop Leiden Centraal.
Het nieuws dat de bekende stationskap volledig verdwijnt, werd maandagavond gedeeld tijdens een drukbezochte participatiebijeenkomst voor omwonenden en andere belangstellenden. “Die kap rust precies op plekken waar straks trappen, opgangen en loopstromen komen. Die moet dus gewoon weg”, aldus projectleider Len Hazeleger.
De hal zelf wordt een kolos van veertig meter breed, tweeënhalf keer zo groot als nu. Oversized, maar daarmee voorbereid op de toekomst. Dat moet ook wel, want het station is nu al aan drie kanten ingebouwd en toekomstige uitbreidingen zijn daardoor niet meer mogelijk.
Omgevingsmanager Len Hazeleger van de gemeente Leiden geeft uitleg over de status van het project rond Leiden Centraal.
De 16-jarige Olivier was de jongste aanwezige op de participatieavond. Hij was er uit interesse in het onderwerp, maar ook omdat hij als gebruiker vaak door het gebied fietst.
Jeroen Braber had als vertegenwoordiger van de Raadsherenbuurt aan het einde van de avond vooral nog veel vragen. Over het verkeer bijvoorbeeld. Die worden pas later deze maand beantwoord als op maandag 23 juni een volgende bijeenkomst in het teken van die verkeersstromen staat.
25.000 fietsen
Niet alleen het station zelf ondergaat een metamorfose. Ook onder de grond wordt het aanpakken geblazen. Leiden mikt op maar liefst 25.000 fietsparkeerplekken – bijna het dubbele van nu. Fietsen op straat zijn straks verleden tijd. Grote ondergrondse stallingen verrijzen aan beide kanten van het station, zelfs onder toekomstige nieuwbouw van het LUMC. Waar ze precies komen is afhankelijk van de plek van het nieuwe busstation.
Busstation
Over de locatie van het nieuwe busstation is nog geen knoop doorgehakt. Er zijn nog drie opties in beeld: de plek waar nu de taxi’s staan, een busperron tussen het LUMC en het oude poortgebouw en een verhoogd busstation naast treinperron 1 aan de stadszijde. Dee meningen zijn duidelijk: de variant ‘Verhoogd Stadszijde’ komt als publiekslieveling uit de bus. Compact, efficiënt en alle OV bij elkaar. Maar makkelijk wordt het niet: de bouwkosten zijn fors en technisch is het een pittige puzzel. Toch zien zowel reizigers als vervoerders de voordelen van snelle overstappen en korte looplijnen.
Andere varianten, zoals die bij het Schuttersveld en de taxi’s liggen gevoeliger. Daarvoor is onder meer de sloop nodig van het gebouw van de Sociale Verzekeringsbank (SVB). En de sloop van zo’n groot vrij modern pand wordt door velen gezien als kapitaalvernietiging. “En het past ook niet binnen het Leidse duurzaamheidsbeleid”, geeft Hazeleger toe. De provincie is bovendien kritisch over de effecten van een busstation op diep plek op de dienstregeling.
Op 23 juni volgt een nieuwe bewonersavond. Die staat in het teken van de verkeersafwikkeling rond Leiden Centraal. Dan presenteert de gemeente ook mogelijke scenario’s voor afsluiting van de Rijnsburgerweg en extra busverbindingen richting de kust.
De serie Knooppunt Leiden Centraal: ‘de knoop ontrafeld’ wordt mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van het Leids Mediafonds.
Leiden Maatschappij Knoop Leiden CentraalSleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907