De 'knip' moet ter hoogte van het Winkelhof komen. (Afbeelding: Google Maps)

Heinsiuslaan wordt 30 kilometer per uur, knip nog steeds een optie

De Heinsiuslaan wordt volgens een nieuwe brief van de gemeente voor het eerste kwartaal van 2026 een 30 kilometerzone. Daarnaast wordt ook de komst van een knip nog steeds niet uitgesloten.

Doel van de maatregelen is sluipverkeer vanuit het Engelendaal te weren. Deze zouden via de Voorhof- en Heinsiuslaan enkele stoplichten ontwijken en geluidsoverlast veroorzaken. Vorige maand riepen raadsleden en bewoners het college al op tot actie rondom het project, aangezien dat al sinds 2020 op tafel ligt.

Herinrichting
Het college heeft inwoners en raad nu geïnformeerd over het vervolg van ‘Project Heinsiuslaan’. Hierin staat dat de gemeente wil beginnen met een herinrichting van de weg naar het GOW 30 model. Dat is een weg met smallere rijbanen en een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. Deze maatregel moet worden uitgevoerd in het vierde kwartaal van 2025 of het eerste kwartaal van 2026.

Drie maanden na de aanleg van de GOW 30 zal de gemeente een onderzoek uitvoeren om het effect op het sluipverkeer te meten. Op basis hiervan wordt opnieuw een keuze gemaakt voor verdergaande maatregelen, zoals een knip.

Knip
In 2020 werd de aanleg van een knip op de Heinsiuslaan al vastgesteld. Zo’n knip houdt in dat er ter hoogte van het Winkelhof een wegversperring komt, waardoor reguliere auto’s hun route niet kunnen vervolgen. Bussen, hulpdiensten en fietsen moeten hier dan nog wel langs kunnen.

Het huidige college wil liever beginnen met het invoeren van de GOW 30, voordat de knip er komt. Op basis van het eerder genoemde onderzoek zal worden besloten of de knip überhaupt nog wel nodig is. Als de hoeveelheid verkeer op de weg met 75 procent is afgenomen, én er daadwerkelijk 30 kilometer per uur wordt gereden, zal de knip als overbodig worden ervaren. Mocht dit niet het geval zijn, komt deze er alsnog.

Proef
Het college begint dan met een proef: een tijdelijke knip. Dit is een eenvoudigere variant waarbij er minimale veranderingen plaatsvinden in de omgeving. Na enkele maanden wordt dan opnieuw onderzocht of de knip effect heeft gehad. Als dat het geval is volgt een definitieve knip.

Mochten de eerdere onderzoeksresultaten van de GOW 30 weg uitermate teleurstellend zijn, kan de gemeente ook besluiten om direct over te gaan tot de definitieve knip. Dat gebeurt als het doorgaand verkeer helemaal niet is gedaald en er nog steeds te hard wordt gereden op de 30 kilometer per uur weg.

Advertentie

Leiderdorp Politiek


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×