
De Leiderdorpse Voorhoflaan, Gallaslaan en Heinsiuslaan gaan ondanks grote vertraging toch op de schop. De eerste ontwerpplannen zijn gedeeld met omwonenden tijdens een speciale bewonersavond op 4 november. De leidraad hiervan is dat alle drie de wegen een inrichting krijgen die geschikt is voor dertig kilometer per uur.
Het project Voorhof-, Gallas- en Heinsiuslaan- verdient geen schoonheidsprijs volgens wethouder Gebke van Gaal. “Vanavond wil ik delen wat er staat, maar ook dat is morgen nog niet geregeld”, aldus Van Gaal op de bewonersavond in het gemeentehuis. Als alles volgens plan loopt, is de herinrichting van de Gallaslaan en Heinsiuslaan pas gereed in het eerste kwartaal van 2027. De verbouwing van de Voorhoflaan duurt zelfs tot de tweede helft van 2028.
Wethouder Gebke van Gaal is niet trots op het verloop van dit dossier, maar hoopt dat er alsnog snel maatregelen genomen kunnen worden.
Voorhoflaan
Het concept-ontwerp voor de Voorhoflaan is ingericht als een dertig kilometer per uur weg met duidelijke rode fietsstroken en snelheidsremmende maatregelen. Zo komt er voor de eerste bocht een wegversmalling met busvriendelijke drempel. De fietspaden lopen om deze versmalling heen. Ook verder op de weg komen er middenbermen met drempels om de snelheid te verlagen. Bij de Noordelijke bushalte is er een optie om de fietsers langs of om de bushalte heen te laten rijden. De zuidelijke bushalte verdwijnt volgens dit ontwerp.
Heinsiuslaan
Het concept-ontwerp van de Heinsiuslaan en Gallaslaan krijgt ook een inrichting voor dertig kilometer per uur. weg met duidelijke fietsstroken. Aan de Noordelijke kant van de Heinsiuslaan, ter hoogte van de Muzenlaan, komt een brede middengeleider met zebrapad om de snelheid te remmen. Op de middenas van de hele Heinsiuslaan komt een klinkerstrook van 20 centimeter breed. Over de weg komen nog enkele snelheidsremmende maatregelen, waaronder drempels en versmallingen. De bushalte wordt meer Zuidelijk geplaatst. Dus verder van het drukke Winkelhof.
Gallaslaan
De kruising tussen de Gallaslaan en Heinsiuslaan wordt een duidelijke voorrangskruising met haaientanden. De Gallaslaan krijgt in deze situatie voorrang. De fietspaden wijken uit op de kruising en lopen deels los van de autoweg. Bij de kruising met de Voorhoflaan gebeurt hetzelfde. De twee zebrapaden blijven, maar de in- en uitrit naar de Karolusgulden wordt verplaatst ter hoogte van de Voorhoflaan.
Verkeersonderzoek
Oorspronkelijk was de bewonersavond ook bedoeld om de resultaten van een speciaal verkeersonderzoek te presenteren. Dit onderzoek werd tussen 10 en 17 oktober uitgevoerd om de verkeersstromen over de Voorhof-, Gallas en Heinsiuslaan te meten. Die resultaten waren dinsdag echter nog niet binnengekomen. “Ik vind dat echt heel vervelend”, betoogde wethouder Van Gaal. Volgens haar worden de resultaten binnen een maand alsnog met de bewoners gedeeld.
Knip
Het motief voor het verkeersonderzoek is om het sluipverkeer na de herinrichting van de wegen te kunnen vergelijken met de oude situatie. Als het sluipverkeer niet met minstens 75 procent is afgenomen, wil de gemeente een verkeersknip aanbrengen op de Heinsiuslaan. Dat zou betekenen dat er op de Heinsiuslaan, ter hoogte van Winkelhof, een wegversperring geplaatst wordt.
Eerder was er veel discussie over zo’n knip, omdat de raadsfracties van VVD, D66 en de ChristenUnie-SGP deze al direct wilden invoeren. Dat voorstel haalde echter geen meerderheid in de gemeenteraad. Volgens de andere partijen en de wethouder is het logisch om eerst een maximumsnelheid van dertig kilometer in te voeren. Volgens hen is een knip namelijk een grote verkeersmaatregel, die alleen uitgevoerd moet worden, als het niet anders blijkt te kunnen.
Leiderdorp Maatschappij Politiek knip HeinsiuslaanSleutelstad
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907