De website //www.cu2.nl/ van de Leidse Internetprovider Media Design heeft afgelopen week de 250.000e gebruiker ingeschreven. Daarmee beschikt nu 1 op de 64 Nederlanders over een Cu2-profiel. Een jaar geleden lag dat aantal nog op 1 op de 320. Al vanaf de start in april 2000 kende het vooral onder jongeren zeer populaire `digitale smoelenboek` een explosieve groei. De enkele tientallen `cu2-ers` van het eerste uur kregen al snel gezelschap van honderden nieuwe gebruikers. Als een olievlek verspreidde cu2 (See You Too) zich vervolgens over het internet. Vooral via de vele chatboxen en chatprogramma`s als icq en msn werd cu2 al snel een begrip bij internettend Nederland. Immers, als je met iemand chat, wil je ook wel weten hoe hij of zij eruit ziet. “Kijk maar op m`n Cu2” is tegenwoordig bijna een standaardantwoord op die vraag geworden. Alle Cu2-ers hebben hun eigen makkelijke internetadres, waarmee ze naar hun Cu2-profiel kunnen verwijzen (//gebruikersnaam.cu2.nl).
Cu2 is opgezet als digitaal smoelenboek. Iedereen kan gratis een cu2-profiel aanmaken met daarin enkele standaardgegevens zoals geslacht, leeftijd, woonplaats, geaardheid en natuurlijk een foto. Daarnaast is er ruimte voor de eigen creativiteit in een vrij in te vullen veld. De een beperkt zich daar tot een eenvoudige tekst, terwijl anderen er een waar kunstwerk van maken. Ook kunnen de gebruikers elkaar e-mailen en als `vriendje` toevoegen. Deze vriendjesteksten zijn openbaar en vormen vaak het eerste contact tussen twee gebruikers die elkaar wel zien zitten. Vervolgens wordt het contact vaak voortgezet via e-mail, chat`s, telefoon en tenslotte een `live` afspraakje. Relaties, verschillende huwelijken en zelfs een heuse `cu2-baby` zijn al door de gebruikers gemeld bij Media Design. Sinds kort kunnen de Cu2-ers elkaar ook via de site sms-berichten sturen. Een jaar geleden moesten Chris de Waard, Gerard Oskamp en Vincent van Leeuwen, de drijvende krachten achter Cu2, nog regelmatig uitleggen wat Cu2 was. Tegenwoordig is een veelgehoorde kreet: “Wat is jouw Cu2?”. Cu2 is een enorm succes gebleken en het aantal gebruikers en bezoekers stijgt met de dag. De laatste tijd melden zich dagelijks zo`n 2.500 nieuwe gebruikers aan bij het gratis smoelenboek, dat inmiddels is uitgegroeid tot de grootste internet-community van Nederland. Ruim 160.000 bezoekers nemen dagelijks een kijkje op de site. Om alles in goede banen te leiden, worden de Cu2-profielen na elke wijziging opnieuw door een team van zo`n 25 vrijwilligers beoordeeld. Gezamelijk controleren de `moderators` elke dag duizenden profielen en grijpen zo nodig in door bijvoorbeeld `foute` profielen te verwijderen. Opvallend is het grote aantal meisjes en vrouwen op Cu2; maar liefst 114657 van de 259250 gebruikers is vrouw. De Waard wijdt dat vooral aan het feit dat Cu2 geen echte datingsite is: “Een contactadvertentie vinden veel mensen toch nog steeds een beetje sneu, het is nog een taboe”. Cu2 profileert zich heel bewust niet al datingsite. “Hoewel er natuurlijk heel wat afspraakjes via Cu2 tot stand komen, moet het vooral een leuke, laagdrempelige contactsite zijn voor iedereen en voor elk doel,” aldus van Leeuwen. De Cu2-gemeenschap bestaat voor een groot deel uit scholieren en studenten, maar ook steeds meer `ouderen` (30+) presenteren zichzelf digitaal. Steeds vaker worden ook ouders van jeugdige Cu2-ertjes op de site gesignaleerd.
Leiden cu2Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907