Winkeliers Breestraat steunen RijnGouweLijn

1

De RijnGouweLijn biedt zeer goede kansen om een nieuw kooppubliek naar de stad te trekken. Dat concludeert het rapport `RijnGouweLijn, rem of motor voor de Leidse binnenstad?` dat de gedeputeerde Norder en wethouder Pechtold afgelopen woensdag ontvingen uit handen van ondernemers uit de Breestraat. Overigens is nog allerminst duidelijk wat het exacte tracé van de Lightrail-verbinding gaat worden.

Het college wil graag dat de tram via de Lammenschansweg en de Breestraat, via de Blauwpoortsbrug en de Steenstraat naar het station rijdt. Het CDA laat bij monde van raadslid Jan-Jaap de Haan weten dat de tram via de Prinsessekade en de Turfmarkt om Molen de Valk heen naar het station moet gaan rijden. De RijnGouweLijn biedt mogelijkheden voor het herinrichten van de winkelstraten waar de RijnGouweLijn door komt tot een aantrekkelijk voetgangers- en winkelgebied, stelt het rapport, dat in opdracht van de Kamer van Koophandel voor Rijnland is opgesteld door LB Mobility, een Leids adviesbureau voor het ontwikkelen van lightrailprojecten, na een aantal discussieavonden met ondernemers. Na een aanvankelijk bezwaar tegen het tracé door de binnenstad, zien de ondernemers de RijnGouweLijn inmiddels als een voorwaarde voor handhaven en versterken van de regionale functie van de binnenstad in de toekomst. Het volledig van gevel tot gevel herinrichten van de winkelstraten Breestraat en Steenstraat, zien de ondernemers als een must. Ze pleiten ervoor om naar voorbeeld van de stad Heilbronn een coördinator aan te stellen voor de contacten over het project tussen de gemeente en de betrokken ondernemers. Gedeputeerde M. Norder en wethouder A. Pechtold reageerden verheugd op de gepresenteerde visie: “Wij voelen ons gesteund door dit rapport. Wij zijn blij dat nu ook de ondernemers de voorkeur geven aan het tracé door de binnenstad. De lijn zorgt voor een belangrijke impuls in de ontwikkeling van Leiden en van de hele regio. Bij de verdere uitwerking van de inrichtingsplannen voor de RijnGouweLijn hechten wij aan een goed overleg tussen alle partijen. De ondernemers horen daar vanzelfsprekend bij.” Voor Leiden heeft de aanleg van de RijnGouweLijn belangrijke voordelen: een betere verbinding voor forensen, toeristen en dagjesmensen naar stad en strand en een betere bereikbaarheid van de binnenstad voor winkelbezoekers van buiten de stad. Vanaf het Transferium kan men comfortabel per lightrail naar de binnenstad reizen. De RijnGouweLijn biedt hoogwaardig openbaar vervoer voor het woon-werkverkeer en vermindert uitlaatgassen en overlast door minder bussen in de binnenstad.

Delen

1 reactie

  1. Ik ben het geheel eens met de hr.J.J.de Haan (CDA)om de “tram” langs de Turfmarkt te laten “lopen”..de Steen straat is te smal.Meer ruimte is er op de Beestenmarkt-molen-de Valk..Ook vraag ik uw aandacht voor een eventuele “vrije zone” b.v. tussen eind Lammerschansweg–station N.S In Calcary Can.heeft men zoiets,met erg veel sukses..de auto blijft uit de binnenstad en iedereen maakt gebruik van het” vrije gedeelte”om de boodschappen te doen..In Toronto gaat binnenkort ook zoiets van stapel….Ter overdenking!!!

Je bent nu offline