Politiek blij met schrappen Boommarktgarage

4

Zowel oppositie als coalitiepartijen reageren verheugd op de verrassende ontwikkeling in de Aalmarktplannen; het schrappen van de Boommarktgarage. GroenLinks-raadslid Rianne Becht is ronduit verheugd: “Je schrijft toch wel over het historisch gelijk van GroenLinks he,” alsdus het raadslid van de partij die van meet af aan het meeste moeite had met de komst van een parkeergarage in het centrum, terwijl het beleid er juist op is gericht om de binnenstad autoluw te maken. Ook de VVD kan goed leven met de verplaatsing van de garage naar het terrein bij de Morspoort, maar stelt wel enkele voorwaarden. Zo wil fractievoorzitter Leendert de Lange keiharde garanties dat beide projecten gelijktijdig gerealiseerd worden. “Anders zit je straks met een onbereikbare Aalmarkt. Je kan moeilijk tegen die winkeliers zeggen dat de eerste klanten pas over een paar jaar komen”.

Wethouder Hillebrand wil die harde garantie nog niet geven, maar zegt wel dat het absoluut de bedoeling is om zowel de Aalmarktplannen als de realisatie van de parkeergarage met woningen, kantoren en winkels bij de Morspoort gelijktijdig te laten plaatsvinden. Dat gebeurt in de periode 2006-2009. De komende periode wordt gebruik voor de uitwerking van alle plannen.

Ook de andere partijen reageren positief op de gewijzigde plannen. Onder hen Filip van As van de ChristenUnie en Jacques de Coo van LWG/De Groenen. Zij stemden, onder meer vanwege de Boommarktgarage, eerder tegen de Aalmarktplannen.

Delen

4 reacties

  1. Joop J.Gijsman op

    Nu nog 10 miljoen bezuinigen door het schrappen van de nodeloze doorgang in de Haarlemmerstraat en de overbodige brug en nog 5 miljoen door het schrappen van een ondergrondse winkel onder de Aalmarktschool. Langzamerhand komen we dan toch nog met de beide benen op de grond.

  2. Filip van As op

    De ChristenUnie heeft bij de Aalmarktplannen zuiver en alleen vanwege de Boommarktgarage en met pijn in het hart moeten tegenstemmen. Voor het overige waren we namelijk voor de planvorming en hebben ons hier ook actief voor ingezet. Het onzalige plan om op de Boommarkt een publieksgarage te plannen, was ons echter vanaf het allereerste begin een brug te ver. Vandaar de tegenstem.

    Daarom verbaast het me een beetje dat GroenLinks nu spreekt van een ‘historisch gelijk’. Mijn waarneming is dat deze partij in het verleden ‘door de bocht’ is gegaan om collegedeelname veilig te stellen. Dat is het goed recht van GroenLinks, maar dan nu niet achteraf victorie kraaien.

    Filip van As, ChristenUnie

  3. Rianne Becht op

    GroenLinks heeft altijd gezegd dat de Boommarktgarage te duur zou worden. Dit blijkt dus zo te zijn. Ook de bewonersgarage die er nu komt, is alleen te financieren door de verkoop van de parkeerplaatsen. Dit is iets wat GroenLinks bij de behandeling van het plan ook al geopperd heeft. Bovendien is GroenLinks tegen de Boommarktgarage geweest omdat deze niet past in een autoluwe binnenstad. Nu de parkeergarage er niet meer komt op deze lokatie, vindt iedereen dit opeens.

  4. Bah! Wat bent U een walgelijke opportuniste mv Becht. Alle opponerdenden tegen de garage, en we hebben wat afgeknokt, hadden hun hoop gevestigd op uw partij omdat die tijdens het bewind van Laurier tenminste standvastig was in weerstand tegen de garage!!!!!

    U heeft echt niet tegengestemd toen het er op aan kwam!!! Leest U ook eens de notitie ‘Aanpak luchtkwaliteit’ op http://www.leidsemilieuraad.nl/ ondertekend door uw partijgenote Stella ter Harmsel. Mede op basis van deze brief en de gegevens van de Milieudienst Zuid-Holland heeft de Vereniging Oud Leiden en het CPL een bezwaar ingediend tegen de Parkeergarage bij de Raad van State. Daaruit blijkt dat een parkeergarage milieutechnisch gewoon niet haalbaar is in de binnenstad. Wat bent u een slechte volksvertegenwoordiger als U zelfs Oost-Indisch doof bent voor dat soort van de argumenten van uw eigen partijgenoten (laat staan de bevolking!) en dan gewoon toch vóór die garage stemt in oktober 2003! Wat is dan dualisme?! Wat betekent u dan als volksvertegenwoordigster??!!  Alle argumenten die Hillebrand nu aanvoert voor het feit dat de garage onhaalbaar blijkt, waren toen reeds bekend of hadden bekend moeten zijn. De Projectgroep Nieuw-Aalmarktplan steunde in haar plan óók het initiatief van de RijnGouwe lijn. 

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 107.5 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline