Veel waardering, maar te weinig geld voor Huis van Sint

Ruim 24.000 mensen zijn in de twee weken voor pakjesavond op bezoek geweest in het Huis van Sinterklaas in de Waag. De Sint logeerde daar twee weken lang en elke middag konden de kinderen bij hem op bezoek. Omdat ook de Sint met zijn tijd meegaat, liet hij een heus klanttevredenheidsonderzoek houden. Uit een representatieve enquête gehouden onder de bezoekers blijkt dat het Huis van Sinterklaas een dikke 8 krijgt. De Sint en zijn Pieten zelf kregen zelfs een 8,6. De aankleding, de sfeer en de openingstijden werden gewaardeerd met een 8,3. Alleen de communicatie rondom het Huis van Sinterklaas scoorde onder de 8, namelijk een 7,9. Drie kwart van de bezoekers kwam speciaal voor het huis van Sint naar het centrum van Leiden.

Het Centrummanagement Leiden dat het verblijf van Sinterklaas in Leiden samen met tientallen vrijwilligers regelde, reageert verheugd op de grote waardering voor het huis van Sinterklaas. De praktische uitvoering was in handen van vier studenten van het project en adviesbureau Link-It; een pro-forma bedrijf dat in het kader van een afstudeeropdracht aan de Hogeschool Leiden opdrachten aanneemt uit het bedrijfsleven. Deze vier dames ondersteunden de Sint en zijn Pieten bij alles. Zo regelden zij bijvoorbeeld de 1600 kilo pepernoten die door de kinderen soldaat werden gemaakt en gaven de ongeveer 2400 tekeningen en 32 wortels die Sint Nicolaas van de kinderen kreeg een plekje.

Ook voerden de studenten de eindredactie over de website www.huisvansinterklaas die in twee weken tijd 3000 unieke bezoekers trok. Sint ontving via de website vele tientallen verlanglijsten en vragen die beantwoord moesten worden.

Het huis van Sinterklaas is verder mede mogelijk gemaakt door bedrijven uit Leiden. “Vooral V&D, Douglas, CSN Automatisering, Verver Standbouw, de Rabobank, La Carona, de Wolky Shop, Bentveld Interieur, het Stadsparkeerplan, de ambulante handel, Francine Meubelen en Dille & Kamille mogen in dit kader niet onvermeld blijven”, zo benadrukt centrummanager Robert Strijk. “Maar ook andere winkelbedrijven en de Stichting Kunst en Vliegwerk hebben een prachtige rol gespeeld bij de aankleding van het monumentale pand van de Goedheiligman.”

Unicef heeft gedurende de twee weken dat Sint Nicolaas in Leiden logeerde gebruik gemaakt van de mogelijkheid kerstkaarten te verkopen aan het bezoekend publiek. Unicef kijkt tevreden terug op deze periode. Ook werd een speciale Sinterklaasavond georganiseerd voor kinderen en moeders uit een “Blijf van mijn lijf huis”, die in de prachtige kadokamer van Sint een mooie avond beleefden.

Ondanks alle ondersteuning en giften speelt Sint nog niet geheel quitte. Aan alle winkeliers uit het Leidse Stadscentrum is dan ook vorige week een herhaald verzoek gedaan bij te dragen aan de intocht en het huis van Sint om er voor te zorgen dat Leiden ook volgend jaar in de TOP 10 kan blijven staan van meest Sintvriendelijke steden.

Advertentie

Leiden Sinterklaas


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×