Nieuw pleidooi voor RijnGouweLijn over bestaand spoor

14

Vier samenwerkende organisaties in Leiden, Rover, de Fietsersbond, Stoom en de stichting Stadsparkeerplan (Haagweg), bepleiten het gebruik van het bestaande spoor voor de RGL tussen station Lammenschans en Leiden CS. “Met dit alternatief worden de breed gesteunde bezwaren van het tracé door de binnenstad ondervangen”, zo schrijft Frits van Oosten van STOOM Leiden namens de vier. “Bij het parkeerterrein Haagweg kan dan een halte voor de RGL worden aangelegd met een directe overstap op het busjes-systeem van de stichting Stadsparkeerplan. Deze stichting heeft inmiddels ruime ervaring met het vervoer vanaf de Haagweg naar het centrum van de stad. Kleine busjes vervangen op deze wijze de bekende grote bussen van Connexion in het centrum”.

De vier organisaties roepen de Leidse kiezer op om te stemmen op de partijen die dit alternatief voor de RGL steunen. Van Oosten: “Hiermee kan de kiezer duidelijk maken het Gemeentelijke plan, een trein dwars door de historische binnenstad, af te wijzen”.

De ChristenUnie, SP, LWG/De Groenen, Leiden Ontzet en WijLeiden steunen het alternatief van de vier organisaties; reden voor Rover, de Fietsersbond, Stoom en Stadsparkeerplan om kiezers te adviseren op de genoemde partijen te stemmen.

In een speciale folder die de vier samenwerkende organisaties komend weekend op ruime schaal verspreiden, wordt een nadere toelichting gegeven op het alternatieve plan.

Delen

14 reacties

  1. Filip van As op

    Fantastisch bericht! Eerder deze week heeft de gemeenteraad de toekomst van het parkeren aan de Haagweg veiliggesteld. Met de aansluiting van SSL bij ROVER, Fietsersbond en STOOM moet het toch zo langzamerhand duidelijk zijn dat het binnenstadstracé geen toekomst heeft.

    Laten we deze kans aangrijpen om het Utrechtse spoor eindelijk verdubbeld en ongelijkvloers te maken. De complete gemeenteraad is hiervoor. Alleen stond tot nu toe de keuze voor het binnenstadstracé voor de RGL deze ontwikkeling hinderlijk in de weg. Met de spoorverdubbeling en spoorverhoging kunnen ook de verkeersopstoppingen op Morsweg en Haagweg worden aangepakt. Verder wordt de doorvaarbaarheid van de Rijn ermee vergroot. Kortom, een prachtige combinatie van verbetermogelijkheden.

    Er is dan wel werk aan de winkel. Op 17 februari verscheen een persbericht van het ministerie van Verkeer & Waterstaat. Minister Peijs trekt € 300 miljoen uit om knelpunten als gevolg van spoordoorsnijdingen in gemeenten op de lossen. Daarvoor is de ‘Regeling eenmalige uitkering spoorse doorsnijdingen’ opgesteld. Gemeenten hebben tot 1 juni 2006 de tijd om een aanvraag voor een eenmalige bijdrage voor hun plannen in te dienen. Dit kan maximaal 25% van de totale kosten dekken.

    Leiden mag deze kans niet aan zich voorbij laten gaan. Een nieuw college moet hier dus snel mee aan de gang! Uiteraard is het dan zaak dat het binnenstadstracé eindelijk van tafel gaat. De ChristenUnie zal zich hier, net als in de afgelopen vier jaar, zeker hard voor maken. Hopelijk maakt de uitslag van 7 maart deze ontwikkeling mogelijk.

  2. peter snelderwaard op

    Als SSL toch op haagweg terrein blijft is het prachtig om daar ook de RGL te laten stoppen busje en watertaxi’s zijn al aanwezig om verder vervoer naar de binnen stad te regelen.

     

  3. Henk Osinga op

    Leuk plan ; Citaat : “……..kleine busjes van de Haagweg vervangen de grote bussen….”

    Mijn vraag : Hoe zit het met de “grote”bussen die de Leidse Buitenwijken ( o.a. Stevenshof, Merenwijk etc.)

    verbinden met het Centrum / Breestraat. Blijven deze ?? En gaan de “interlokale”bussen eruit ….

    Gaarne reactie…..

  4. chris verplancke op

    Namens Stadsparkeerplan een reactie op het berichtje RGL over bestaand spoor.

     

    Het is vanzelfsprekend dat Stadsparkeerplan graag meewerkt aan een verbinding lammenschans-Haagweg door het centrum, want dat doet zij nu ook al.

     

    Het bestuur van Stadsparkeerplan heeft echter vorig jaar afgesproken, en intern vastgelegd, dat zij zich niet zou mengen in de RGL discussie, omdat zij hierin gewoon een volgende partij is.

     

    Stadsparkeerplan is daarom ook van mening dat haar naam ongevraagd en onterecht wordt gekoppeld aan dit onderwerp, en dus ook aan het stemadvies.

     

    Namens het bestuur van Stadsparkeerplan

    Chris Verplancke

    Directeur

     

     

     

     

  5. B.Leeuwenburgh op

    Het zou goed zijn als de partijen die dit voorstellen er bij vermelden wat de consequenties zijn van een RijnGouweLijn via bestaand spoor. Om het aantal mensen vanuit de RGL naar de binnenstad te vervoeren zullen er vanaf het Haagwegterrein dagelijks per uur circa 60 ritten met 15-persoonsbusjes extra gemaakt moeten worden boven het huidige aantal busjes dat er rijdt. Dat betekent een enorme extra verkeersdrukte op de Haagweg, het Noordeinde en de Breestraat die waarschijnlijk tot grote bezwaren zal gaan leiden en daardoor negatief effect kan krijgen voor het huidige succes van het Haagwegterrein.

    Verder zullen om de lijn te kunnen doortrekken richting Katwijk (RGL-west) in Transvaal ingrijpende maatregelen nodig zijn die grote weerstand zullen oproepen. Om van de spoorlijn op het Stationsplein te kunnen komen zullen het Belastingkantoor en woningen aan de Lopsenstraat en Transvaalkade moeten worden afgebroken.

    Is dat wat uw stemadvies inhoudt ????

     

  6. Prima voorstel! Gelukkig ben ik om dit te vernemen!De redding voor het mooie en exclusieve monumentale hart!

     

    De paar partijen die dit ondersteunen wens ik goede verkiezingen toe. Nu ook hopen dat de parijen die zo drammen om die lijn wel door Leiden willen laten lopen,daar groot verlies door oplopen.

    Hulde voor de wijsheid van de Paar die die dit nu wel ondersteunen.

     

     

  7. Joop Gijsman op

    Het lijkt me niet zo moeilijk om de bestaande lijn te laten lopen zoals die is, doodlopend op station CS. Dan verandert de RG lijn van richting en gaat terug naar de Plesmanlaan ,linksom onder het viaduct door of rechtsaf afdalen naar de Plesmanlaan. Afbreken is dan niet nodig, slechts een beperkte aanpassing.

  8. RBA Mittelmeijer op

    Dhr Leewenburgh en dhr Gijsman dank voor het meedenken en het noemen van de buurt TRANSVAAL.

    Helaas wordt deze buurt regelmatig door organisaties en raad vergeten.

    Maar wij nemen aan dat de bewoners en dus direkt betrokkenen wel betrokken zullen worden bij welke plannen dan ook voor of in of om deze buurt.

    Petra Hoogeveen

  9. peter snelderwaard op

    verbinden met het Centrum / Breestraat. Blijven deze ?? En gaan de “interlokale”bussen eruit ….

     

    De informatie die ik heb is dat alle bussen (klein of groot) verdwijnen uit de breestraat. De bedoeling is dat de bussen via hooigracht en wittesingel de stad in en uit rijden.

     

  10. Aron de Jong op

    Ik ben zelf tegen dat de RGL over het stuk Ldl – Ledn moet gaan rijden, want waarom kan de RGL niet door de binnenstad rijden ? Ik weet de antwoord al : de meeste automobilisten zitten weer te zaniken dat er een tram door de binnenstad gaat rijden. Wie hebben er voor de grootste gedeelte gezorgt dat de Blauwe Tram verdween, dat zijn de automobilisten. Ik heb zelf ook een CD-Rom van de RGL en in de video’s past de tram er makelijk in. In Amsterdam rijden de trams toch ook op strengelspoor in de binnenstad en daar kan de tram ook in smale straten rijden , waarom kan de RGL dan ook niet in de binnenstad van Leiden rijden ?

  11. B.Leeuwenburgh op

    Beste Joop Gijsman,

    Volgens mij hebben we het dan niet meer over de RijnGouweLijn, maar gewoon over de bestaande spoorlijn, ofwel we doen gewoon niets en laten zoals het was. Dan blijven dus alle bussen in de Breestraat en zullen er geen regionale verbeteringen in het ov komen.

     

  12. Het is leuk dat er al proef gereden wordt met enige dubbeldekkers.
    En gisteren zelfs 2 maart 2006 reed er een sneltram overbestaand spoor.

    Maar eindelijk zijn er veel mensen en beroepen mee eens om de sneltram over bestaand spoor te laten gaan.
    Dit met uitdrukkelijk verzoek om het spoor in de grond te stoppen.
    Dit om veel ongelukken te voorkomen dit voor de haagweg en de Morsweg.

    Dit is ook al weer een plan van 30 jaar geleden.

    Dan slapen de buurtmensen eindelijk ook weer rustig.

    De sneltram door de binnenstad is werkelijk een plan zonder visie.

    Maar ja daar hebben we al jaren last van gezien de bestuurders

  13. Wietse Veenstra (WijLeiden) op

    Beste B.Leeuwenburgh, de RGL over bestaand spoor is nog altijd een grote verbetering van het openbaar vervoer richting Alphen a/d Rijn en Gouda. Daarvoor hoef je ‘m niet per se door de binnenstad aan te leggen hoor 😉
    Ook zonder de RGL kun je het aantal bussen in de Breestraat verminderen, bijvoorbeeld door de bussen naar Alphen, Gouda en Zoetermeer een andere route te laten rijden. Omleiding van de lijnen 169, 182, 185, 186, 187 en 206 scheelt al zo’n 16 tot 24 bussen per uur… dat is een halvering van het huidige aantal!
    Bovendien zorgt een RGL-tracé door de binnenstad ervoor dat de meeste Leidenaren moeten overstappen als ze vanuit hun wijk naar de Breestraat willen. Ook Katwijk, Noordwijk en Rijnsburg verliezen hun directe verbinding (tenzij het westelijk deel er komt en dat is nog steeds niet zeker). Leiderdorp en Oegstgeest komen er sowieso slechter van af. Dat lijkt me geen verbetering van het openbaar vervoer! Of is een extra overstap geen probleem? Maar dan kunnen RGL-reizigers toch best op Lammenschans of CS overstappen op een bus naar de binnenstad? 😛

    (En dan heb ik het nog niet eens gehad over de overige nadelen van de RijnGouweLijn door de binnenstad, zoals de enorme kosten, de jarenlange bouwput die het oplevert, de gevolgen voor de 3 Oktoberviering, de aantasting van het historische centrum en de gevaren voor fietsers en voetgangers… allemaal nadelen die een tracé over bestaand, verbreed spoor niet niet heeft!)

  14. Martijn Roos op

    een stel vervelende lieden zijn jullie ,het moet nu afgelopen zijn met dat gezeur ,de tram moet gewoon door de binnenstad van leiden rijden,daar mee uit.

     

    Martijn Roos

    mfroos@mfroos.demon.nl

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline