Ook 3 October Vereeniging maakt bezwaar tegen aanleg RGL

6

Naast STOOM en ROVER blijkt er nog een derde partij te zijn die formeel bezwaar heeft gemaakt tegen de aanleg van de RijnGouweLijn door het centrum van Leiden: de 3 October Vereeniging. Bestuurslid Thijs Hemmes licht toe dat het nu nog om een pro forma bezwaar gaat. “Zo nodig zullen we dat omzetten in een officieel bezwaarschrift, maar dat hangt af van de ontwikkelingen.” De 3 October Vereeniging wil zeker weten dat de festiviteiten ook met een RGL door het centrum doorgang kunnen vinden. In een overeenkomst tussen de gemeente en de provincie waren daar afspraken over gemaakt. Bijvoorbeeld over het verwijderen van een deel van de bovenleiding.

De 3 October Vereeniging heeft nog geen inhoudelijke reactie van de provincie ontvangen.

Delen

6 reacties

  1. Emile van Aelst op

    Ik ben blij dat nu ook de 3 Octobervereeniging reageeert. Los van alle andere bezwaren tegen de RGL maakte ik me als ras Leidenaar al zorgen over de gevolgen voor 3 October.

    Ik kan me bijna niet indenken dat men de RGL een aantal dagen niet door het centrum zou laten rijden ivm het feest en de (opbouw van de) kermis. Mocht de RGL ooit toch door de Breestraat en over de Turfmarkt etc gaan rijden dan moet er een onvoorwaardelijke garantie komen dat de 3 Octoberfeesten hierdoor niet gehinderd worden.

     

  2. Joost van breukelen (SLO) op

    Ook de Stadspartij Leiden Ontzet heeft formeel schriftelijk stevig bezwaar gemaakt bij de Provincie. En uiteraard, na 7 weken, nog geen enkele reactie ontvangen.

    Joost van Breukelen.

  3. Ton de Bruijn op

    Lijkt mij ook niet Emile, ik zou er maar op rekenen dat dat wat de Provincie nu plechtig belooft in een later stadium technisch of financieel ineens onhaalbaar zal zijn.

    Joost, wellicht heeft de Provincie jullie brief inderdaad als een oorlogsverklaring gezien en niet als een bezwaarschrift (wat me niet verbaast) en zitten ze nu met angst en beven op het eerste schot te wachten.

  4. Jan C. Werkman op

    Wordt de 3 October Vereeniging nu pas wakker?
    Gelukkig is de oplossing met een tunnel nog denkbaar en op den duur voor de 3 October Vereeniging de enige redding. De bouwactiviteiten voor die tunneloplossing zouden helaas ook wel eens voor 2 jaren roet in het eten kunnen gooien, maar daarna is de viering van 3 oktober tot in der eeuwigheid mogelijk.

  5. Ik zie geen enkel probleem .

    De optocht: inplaats van praalwagen op wielen gewoon op de rails met aangepaste treinstellen.

    Inplaats van koetjes nemen we gewoon een mooi treinstel .

    Op  de kermis is de trein een gratis atraktie.

    Over de bovenleidingen kunnen koordansers hun kunsten vertonen.

    En dienen de bovenleidingen als koord voor het haring happen.

    En zo zijn er nog vele mogelijkheden.

    En als je teveel gedronken hebt neem je de tram naar huis.

    Willem

     

  6. B.M. Warmerdam op

    Over de (m.i. terechte) zorgen van de 3 October Vereeniging inzake de Rijn-Gouwe Lijn het volgende: De Vereniging Oud-Leiden stelt dat Leiden een levende stad is en dat ook moet blijven. De stad moet geen openluchtmuseum gaan worden. Een nieuwe tramlijn moet zeker tot de mogelijkheden (kunnen) horen.                    Een stelling waar ik het mee eens ben.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   Tot 1961 was het zo, dat de blauwe tram vanuit Den Haag en Voorschoten rond 3 oktober zijn eindpunt had in de Korevaarstraat waar hij via een wissel weer terug richting Den Haag kon. Vanuit Oegstgeest hadden de blauwe en de gele tram hun tijdelijke einde bij het station. De stadstram Oegstgeest – Hoge Rijndijk v.v. reed eveneens niet door de stad, en zeker niet tijdens de taptoe en de optocht. Dit zou toch ook weer een oplossing kunnen zijn wanneer de RGL er inderdaad komt.    .                                                                                                                                                                                                                                                                                     Wat de bovenleidingen betreft: dat is weer een ander probleem. In die tijd waren de praalwagens nog niet zo hoog. Dat kon toen ook noet juist vanwege de toendertijd aanwezige, niet demontabele, bovenleidingen. Toch moet het technisch mogelijk zijn om van de RGL in de binnenstad (Levendaal-Hooigracht- Pelikaanstraat-Langegracht-Lammermarkt en Schuttersveld) de bovenleidingen demontabel te maken. Aangenomen dat de RGL via de omschreven route zal gaan rijden.

    Bernard Warmerdam, Voorschoten. Lid zowel van de 3 October Vereeniging als van de Vereniging Oud Leiden.

     

     

     

     

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline