Provincie drukt aanleg RGL naar de kust door

14

De RijnGouwelijn wordt tot aan de kust doorgetrokken door Katwijk en Noordwijk. Dat heeft het bestuur van de provincie Zuid-Holland vandaag besloten. Gedeputeerde Staten hebben al eerder vastgesteld dat dit tracé het beste voor de reiziger is. De lijn volgt vanuit Leiden de N 206 en rijdt volgens het plan in Katwijk de Tramstraat op tot aan de boulevard. In Noordwijk rijdt de tram naar het Palaceplein. Noordwijk en Katwijk staan niet te springen en hadden de provincie gevraagd alternatieve tracés te onderzoeken. Dit extra onderzoek heeft niet tot echt andere resultaten geleid, meldt de provincie. “Nu is het tijd om een besluit te nemen. We praten al meer dan tien jaar over de RijnGouwelijn”, meldt Asje van Dijk, gedeputeerde voor verkeer en vervoer. “We gaan dat in samenwerking met Katwijk en Noordwijk oppakken.”

De gemeenteraden van beide kustplaatsen zijn tegen de tram, maar Van Dijk vindt dat er een groter regionaal belang mee is gediend, onder meer woningbouw. Tot 2020 komen er in de regio 22.000 woningen en bedrijventerreinen, waar hoogwaardig openbaar vervoer voor nodig is. Voor de RijnGouwelijn-West is vooralsnog ongeveer 180 miljoen euro uitgetrokken, maar er moet nog een inpassingsplan worden gemaakt.

Provinciale Staten nemen op 24 juni een besluit over het tracé.

Delen

14 reacties

  1. Emile de Heer op

    Dit wordt het zoveelste strijdpunt met gemeentebesturen, waarbij de Provincie Zuid Holland zijn zin wil doorzetten. Niemand zal de noodzaak van beter openbaar vervoer van Leiden naar de kust bestrijden, maar de manier waarop Gedeputeerde van As dit project nu probeert door te drukken, wekt alleen maar weerstanden op. Als je bij elkaar optelt bij hoeveel ruimtelijke ordening projecten de Provincie haar zin wil doordrijven (RGL-Oost, RGL-West, Rijnlandroute, Nieuw Valkenburg), dan gaat deze regentenhouding bij de komende verkiezingen stemmen kosten voor het CDA, de PvdA en Groen Links. Dat iedereen dit allemaal bij de komende verkiezingen weer is vergeten, is een illusie. Allicht één van deze strijdpunten blijft wel bij de kiezer hangen en anders zal de oppositie wel even helpen herinneren. Dat heeft dan niet alleen gevolgen voor de samenstelling van de provinciale Staten, maar ook voor de 1e kamer, omdat die op basis van de zetelverdeling van de Staten wordt gekozen. Het zal ook kunnen leiden tot nog meer proteststemmers en -nog erger- tot afhakers, die hun vertrouwen in de politiek definitief verliezen.

  2. Kan het vertrouwen nóg minder worden dan ? En wie is die Asje van Dijk en van welke partij ? En wie zit hier in Leiden het volk te belazeren. Van welke partij is Van As ? Ik dacht dat ik in een fatsoenlijke stad was komen wonen. Laten we die mensen eens in het (héte) zonnetje zetten met hun partij. Ook deze krant ! En als ze toch hun zin doordrijven: heb al diverse malen de mogelijke trajecten bekeken, maar het alternatief Hooigracht is zomogelijk nóg erger dan de Breestraat ! Dat kan een leek zelfs zien.

  3. Dat klopt Itsme, tracé over de Hooigracht betekent letterlijk einde 3 oktober!
    Ik geloof namelijk niet dat ze de RGL even 2 dagen stil leggen, dat kost de gemeente en provincie teveel geld!
    De gemeente Leiden is een beetje de softie kant gaan kiezen, een wel erg domme zet!!

  4. Als het hoe dan ook doorgaat, betekent het dat er altijd concessies moeten worden gedaan. Het Schuttersveld schijnt vroeger het 3 oktober feestterrein te zijn geweest. Waren ze vast ook niet gelukkig met de bouwplannen. Het feest leeft zo sterk dat het zich met enige moeite prima zal aanpassen. Alle opties hebben nadelen. Het is mij wel opgevallen dat er in het buitenland heel veel kan, wat hier wordt afgewezen.

  5. Beste Itsme,

    A van Dijk is een gedeputeerde die altijd zijn zin krijgt. Als hij iets wil doordrukken is en niemand die hem tegenspreekt, best wel eng.
    Behalve de RGL drukt hij wel meer zaken door de strot van de medemens. Maar goed dat hij geen minister president is.
    Een jaar of twee geleden reageerde ik ook al eens op een stukje over de RGL van Alphen naar Leiden. Iedereen liep ten hoop. Ik waarschuwde toen al via deze site dat het een bij voorbaat verloren strijd is. Alles is al vastgelegd, je kunt het hooguit wat vertragen maar dat die tram er komt is 100%.
    Beste burgers, jullie worden aan alle kanten belazerd en voor de gek gehouden. Helaas moet anoniem blijven. De “inspraak” is gewoon één grote mop.
    De provincie wil dat dat ding er komt. Zij heeft al bestuursdwang toegepast en zal dat dus ook bij een volgend tracé doen. Er zitten daar heren die echt geen gezichtsverlies gaan lijden. Eén daarvan is……. Jawel.

  6. john van den berg op

    het bestuur woont waarschijnlijk niet in deze buurt

    ik vind het een schande

    weer miljoenen weggooien net als de betuwelijn

    stelletje sukkels

     

     

  7. Jan Willem Knigge op

    Onvoorstelbaar, hoe betrokken gemeenten Leiden, Katwijk, Noordwijk, de locale politiek, de bewoners van deze 2 authentieke badplaatsen, weer eens volkomen monddood gemaakt worden door de regenteske achterkamertjespolitiek van de Provincie. Linksom of rechtsom, de RGL-West moet kennelijk doorgedrukt worden tot aan de kust. Zonder te willen luisteren naar gefundeerde tegenargumenten. Informatieavonden ten spijt, locale meningen tellen niet en mogen van de Provincie niet eens verteld worden!

    Het is het zoveelste bewijs van investeren in een op voorhand zowel economisch als financieel kansloos infraproject, waarbij de locale burgers en belastingbetalers tot in lengte van jaren zullen opdraaien voor de financiele tekorten op de RGL-exploitatie. In 2014 is de inflexibele vaste Lightrail-infratechnologie zowel technisch als economisch volstrekt verouderd.

    Persoonlijke prestige heeft weer eens gezegevierd boven breed gedragen democratische ratio. De strijd zal echter zeker niet gestreden zijn om de ’last miles’ van de RGL-West definitief buiten de dorpskernen van Katwijk en Noordwijk te houden!!

    Namens het bestuur van de Stichting ’GeenTramDoorNoordwijk.NL’

    Jan Willem Knigge

     

  8. Maar nou weet ik nog steeds niet van welke partij die Van Dijk is want die partij moet worden afgestraft.

  9. ASje van Dijk is van de CDA.
    Maar eigenlijk is het een speeltje van ex-provinciebestuurder en gepromoveerd naar de gemeente Den Haag als wethouder Marnix Norder van de PVDA.
    Van die laatste partij is vnl. het leidse lid Marije van den Berg enthousiast over de RGL omdat ze dan met de kinderwagen naar Katwijk kan.
    Die RGL is een grote fout en dan vind men het gek dat er niemand meer komt stemmen tijdens de provinciale verkiezingen

  10. Lekker met de tram naar Katwijk zo ging ik vroeger ook naar strand toen ik nog klein niks mis mee!

  11. Eindelijk daadkacht 🙂

    Ik ben verheugd dat de provincie in ieder geval het bovenlokale belang vertegenwoordigd en nu ook eens de daad bij het woord voegt. Door alle gemeentelijke en lokale weerstanden dreigt een poldermoeras…. Nu de A4 nog in midden-delfland…

  12. E Plug van Sprang op

    Ik begrijp niet waarom er zonodig weer een tram door ons dorp moet gaan rijden. 50 Jaar geleden hebben ze hem opgeheven. Verlangen ze weer terug naar die goeie ouwe tijd? Als er zoveel mensen tegen zijn waarom dan toch doordrijven? Wij kiezers hebben alleen op papier wat te vertellen dat blijkt nu wel weer.

  13. Het is nu genoeg geweest met dat gejammer. Die tram moet er gewoon komen. Als we luisteren naar al dat gejammer komt er niets van de grond. Ik ben zelf erg voor de tram via leiden tot de kust. De provincie toont visie en daadkracht. En ze gaan echt niet over 1 nacht ijs.

    En daadkracht, dat willen we toch allemaal? Oh nee, natuurlijk niet als dit een tram betreft.
    Ik snap de redeneringen niet helemaal van de tegenstanders. Een tram is beter dan 10 dieselbussen. En helpt jouw file te verminderen.

    Het grote voordeel is dat je midden in de stad op kunt stappen. In het buitenland is dit erg succesvol gebleken: in de stad rijdt het als een tram, buiten de stad als een lokale trein.. Diverse Franse en Duitse steden hebben dit al ingevoerd.

    Over 5 a 10 jaar zijn we dit gejammer allemaal vergeten en vinden we die tram een uitkomst voor de ontsluiting van de stad. Want met de auto staat het overal vast…

    Provincie hulde!

  14. Aanleggen die lijn! Lijkt me ideaal een sneltram van Leiden naar de kust! Kan ik vanuit Leiden naar het strand!! Heb geen zin om te sukkelen in een bus. Ik ben een geboren en getogen noordwijker…. Wat doen we moeilijk over die tram….Een monsterlijk gevaarte van 5m hoog? Om te lachen…. Ik vind een tram een sjeike uitstraling hebben voor een badplaats.

Je bent nu offline