Jeroen Maters breekt een lans voor de creatieve sleutelstad tijdens het slotdebat van het Festival de Verleiding. (Foto's: Chris de Waard).

Creatieve stad moet verleiden

Leiden als creatieve stad op de kaart zetten. Dat was het doel dat de Stichting Leiden Communicatiestad had met het Festival de Verleiding dat vandaag werd gehouden in het verzamelgebouw voor de creatieve Leidse sector ‘Nieuwe Energie‘. In tientallen lezingen en workshops konden de ongeveer 300 deelnemers zich een beeld vormen van wat Leiden nu al te bieden heeft en welke kansen er zijn om de Sleutelstad definitief op de kaart te zetten als creatieve stad. Geen sinecure, want Leiden heeft veel concurrentie. Amsterdam noemt zich van oudsher al creatieve stad, maar steeds meer gemeenten zetten in op dat thema. Maar Leiden heeft wel een voorsprong. Het is de stad met de meeste hoogopgeleide inwoners en qua creatieve beroepsbevolkiing staat Leiden op een tweede plek. Alleen moet daar veel meer bekendheid aan gegeven worden. Niet alleen met meer communicatie, maar ook door het veel zichtbaarder te maken. Nieuwe Energie is een eerste stap en de Meelfabriek moet Leiden binnen enkele jaren definitief op de creatieve kaart zetten.

Jeroen Maters is al jaren één van de drijvende krachten achter tal van projecten om Leiden als communicatiestad te promoten. Over de Meelfabriek is hij laaiend enthousiast: “Toen de eerste impressies van de interieurs van architect Peter Zumthor en zijn team uit Zwitersland kwamen, stokte mijn adem. Letterlijk. Ik geloof niet dat ik ooit een gebouw heb gezien dat zó ingenieus is ontworpen als dit complexe complex.”

Naast creatieve werkplekken moet Leiden ook op andere vlakken veel meer gaan aanspreken. Zo is het Stadslab Leiden sinds enkele maanden als denktank bezig plannen te ontwikkelen voor een levendige en creatieve binnenstad. Maters daarover: “In het noorden bij Nieuw Leyden het nieuwe moderne hippe Leiden en in het centrum Anton Pieck.” Met die combinatie van een historische binnenstad en een moderne creatieve sector moet Leiden niet alleen dé stad worden om te wonen, maar ook om te werken. Ook moet de Sleutelstad veel meer toeristen gaan trekken.

Advertentie

Cultuur Leiden Regio festivalverleiding


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×