De Kippenbrug met erachter de eerste contouren van de noodbrug. Tijdens de werkzaamheden worden er damwanden geslagen die de doorvaart voor de Leidse rondvaartboten belemmeren. (Foto: Chris de Waard).

Leidse reders luiden noodklok

De gemeente Leiden is begonnen met de voorbereidingen voor de restauratie van de Kippenbrug over de Rijn ter hoogte van Hotel Nieuw Minerva. Naast de brug wordt een noodbrug voor voetgangers aangelegd, daarna worden van de Kippenbrug de brughoofden en het middenstuk vervangen. Voor de werkzaamheden worden aan weerszijden zogenaamde bouwkuipen gemaakt. De stalen damwanden steken zover uit dat de doorvaarbreedte tijdens de werkzaamheden slechts 3 meter bedraagt. Te weinig voor de meeste rondvaartboten in Leiden. “Ongelooflijk dat de gemeente ons niet eens heeft ingelicht,” zegt Paul Groenen van Rederij Rembrandt die er via via achter moest komen dat hij het komende vaarseizoen geen gebruik kan maken van de belangrijke vaarroute door het centrum. “Eerst hebben ze mijn winterseizoen al naar de knoppen geholpen met een ijsbaan op de Nieuwe Rijn en nu dreigt hetzelfde te gebeuren met het zomerseizoen. Dan kan ik vier man naar huis sturen.”

Omvaren is voor Groenen eigenlijk geen optie: “Juist omdat we helemaal niet zijn geïnformeerd, konden we hier ook niet op inspelen. Een andere route betekent nieuwe folders en ook de gidscomputers moeten dan allemaal worden aangepast. Rederij Rembrandt vaart al 60 jaar onder die brug door. dan kan de gemeente ons toch minimaal op de hoogte stellen. Omwonenden hebben wel een brief gehad.”

Groenen heeft inmiddels ook zijn collega waterondernemers gemobiliseerd. De baggeraar die in opdracht van het Hoogheemraadschap de Leidse wateren uitbaggert, kan er straks ook niet meer door. Hetzelfde geldt voor de Leidse Rederij. Die Leidse Rederij van Peter Labrujère heeft inderdaad ook boten die breder zijn dan 3 meter. Labrujère: “Alle rederijen hebben van de gemeente inderdaad… geen brief gehad. Als de doorvaart niet breder wordt hebben we inderdaad wel een probleem.”

Voor morgen is er een overleg gepland tussen de Leidse reders en de gemeente. Ook belangenvereniging WOKB (Watersportgebonden Ondernemers Kaag Braasem e.o) schuift daarbij aan. Dan moet blijken of er nog aanpassingen mogelijk zijn, waardoor de (rondvaart)boten het komende vaarseizoen alsnog hun normale route kunnen varen. Als het aan Groenen ligt worden de werkzaamheden een half jaar uitgesteld, zodat ze na het vaarseizoen beginnen. “Die brug is al jaren slecht, die blijft heus nog wel een paar maanden liggen. De herinrichting van het Stadhuisplein hebben ze op verzoek van Restaurant City Hall ook over de zomer heen getild, dus ik zou niet weten waarom dat hier niet zou kunnen.”

Als de werkzaamheden ongewijzigd doorgaan, komt ook de Peurbakkentocht in gevaar. Daarin varen talloze boten mee die breder zijn dan 3 meter.

Leiden Rederijen


Studio
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

×