Gedeputeerde De Bondt: RijnGouwelijn niet door centrum van Leiden

11

De RijnGouwelijn komt er en voor de zomer moet duidelijk zijn hoe. In elk geval niet als lightrailverbinding door het centrum van Leiden. Dat heeft gedeputeerde Ingrid de Bondt (VVD) vanavond gezegd tijdens een bijeenkomst voor raads- en statenleden die werd gehouden in Alphen aan den Rijn. Veel concreter werd ze niet. “Dat kan ook niet”, aldus de gedeputeerde: “Want er loopt nog steeds een groot onderzoek naar de verschillende varianten. We hebben er inmiddels wel tien bekeken.” Welke dat zijn en welke het wordt, is in elk geval op 27 juni bekend. Dan hakt de provincie de knoop door op basis van kosten en te verwachten reizigersaantallen. Half mei moet de besluitvorming in de regio Holland Rijnland plaatsvinden.

Eind juni neemt de provincie gelijktijdig een besluit over het tracé van de RijnlandRoute. De twee projecten zijn financieel aan elkaar geknoopt doordat minister Schultz van het beschikbare geld, zo’n 1,5 miljard euro, een gebiedsgebonden budget heeft gemaakt. Tussen de twee projecten mag daardoor met geld worden geschoven als er maar twee acceptabele oplossingen uitrollen. Naar de RijnGouwelijn gaat ruim 400 miljoen, de rest gaat op aan asfalt tussen de A44 en de A4.

De Bondt benadrukte verder dat de RijnGouwelijn niet moet worden gezien als een los lijntje. “De reiziger wordt centraal gesteld”, aldus de gedeputeerde die de RGL ziet als onderdeel van een veel groter OV-netwerk dat de main-, brain-, en greenport met elkaar moet gaan verbinden. In dat netwerk zitten ook Randstadnet en de Stedenbaan. Die gedachte sluit prima aan bij de OV-visie van Holland Rijnland, zo vond de Noordwijkse VVD-wethouder Leendert de Lange die binnen Holland Rijnland de portefeuille Verkeer en Vervoer onder zich heeft.

Delen

11 reacties

  1. 10 onderzoeken en al het geprotest wat heeft dit ding nu al mogen kosten. Terwijl als er eens mensen gaan leren luisteren dan had men wel gehoord wat de burgers willen een betere verbinding dus dubbel spoor. Maar nee het moet eerst onderzocht worden, dan gaan mensen in protest dan weer nieuw onderzoek. Mensen stop nu eens met geld verspillen en pak de problemen gelijk aan draai de privatisering terug van de NS en leg een dubbel spoor aan en als je graag lightrail wil prima, maar houd op met verschillende stom zinnige onderzoekjes te doen. de treinreizigers zijn het al flink zat.

  2. De analyse van deze Gedeputeerde klinkt een stuk verstandiger dan wat haar voorgangers (Norder, Veldhuizen) naar buiten brachten.
    Er worden nu voor het eerst keuzes gemaakt op basis van feiten en op basis van een netwerk voor mobiliteit in de regio, waarin wegverkeer, light- en heavy-rail verbindingen op elkaar worden afgestemd. Ik hoop dat er genoeg geld wordt gereserveerd om een kwartiersdienst voor een Intercity tussen Utrecht en Leiden te realiseren.

  3. Joost van Wassenaer op

    Laat ik nou gedacht hebben dat we van dat waanidee van een RGL waren verlost!!! Gedeputeerde De Bont maakt het wel weer bont. Ze past waarschijnlijk beter in de Europese Commissie.

  4. Hoe kom je daar nou bij, Joost? De RGL is als project nooit door de Provincie Zuid Holland geschrapt. Alleen het plan om hem als light rail door de oude Leidse binnenstad aan te leggen is afgeblazen. Dat wordt nu gelukkig ook door deze Gedeputeerde bevestigd.

  5. ing. T. Eermans op

    Het geld gaat dus vooral naar meer asfalt, want groen is heel lelijk, en niet naar beter OV. Dat vinden wij heel mooi. De betalingen zijn onderweg.

    ing. T. Eermans,
    Stichting Wegenbouw en Politiek

  6. Fietspaden en trottoirs kunnen ook voor het wegverkeer worden gebruikt! De RGL moet wel op bestaand spoor blijven, want Breestraat en Hoogracht worden doorgaande snelwegen (80 KM/U). Met gebruik van de stoepen, is een vierbaans Breestraat mogelijk. Op de Hooigracht staan helaas nog bomen, maar de kapvergunning is onderweg.
    Hoe meer autoverkeer, hoe hoger de bereikbaarheid van het centrum (zeggen sommige winkeliers).

    Met het weghalen van de parkeervakken op het Rapenburg, kan zelfs langs deze gracht aan weerszijden een tweebaansweg worden aangelegd. Dat is goed voor de doorstroming. Of de RGL (RGeLLende) er komt blijft een vraag: de spoorovergang bij Morsweg en Haagweg ligt daar hinderlijk. Oplossing: die verbinding sluiten en het spoor omtoveren in rondweg. Hebben we ook geen last meer van die gelijkvloerse spoorwegovergangen. OV: het houdt alleen maar op.

  7. ing. T. Eermans op

    U bent op de goede weg, eric vtg. Wij komen binnenkort met een plan om het stadhuis, de Pieterskerk en de Hooglandse kerk te vervangen door parkeergarages, met flankerend natuurlijk sloop van een groot aantal andere panden voor de aan- en afvoerroutes. Daarnaast willen wij de Lammenschansweg omvormen in een zesbaans snelweg (130 km/u) en deze goed laten aansluiten op de verbrede Breestraat en Hooigracht. Ook zien wij uitstekende mogelijkheden voor verbreding van de Rijnsburgerweg en de Langegracht (weg met die hinderlijke fietspaden, bomen en stoepen).
    Wij rekenen op uw steun voor deze plannen. Die hoeft niet onbeloond te blijven.

    ing. T. Eermans,
    Stichting Wegenbouw en Politiek

  8. Het is eigenlijk onbegrijpbaar dat Eric vtg
    Zich beperkt tot sleutelstad.nl , met al zijn kennis en al zijn alwetendheid..,beste Eric verleg je grenzen ,en ga eens reageren op grote landelijke site en forums gigant…

  9. ben het vaak niet met eric eens, maar nu heeft hij echt grootse ideeen. Daarnaast het plan om een parkeergarage te bouwen waar het stadhuis staat is ook een goed plan, want de mensen die er nu werken kunnen zich dan beter bezighouden met het opruimen van die parkeergarage want nu maken ze er toch ook al een rommeltje van en ze hoeven minder betaald te krijgen, daarnaast hebben we dan voor de komende tijd geen restauratie kosten enkel globaal onderhoud.
    Mensen Asfalt en eric dit is de toekomst. Ik stel voor eric voor burgemeester.

  10. @dennis: burgemeester? ik ga alleen maar voor de titel president, en jij wordt mijn hofnar!
    @herman: het is allemaal satire. natuurlijk wil ik geen doorgaande snelwegen door het centrum!

  11. of de rijngouwelijn door de nieuwe A4 tunnelbak, alles volplempen met rails. iedereen verplicht aan de OV-chip.

    maar zonder gekheid. ik woon sinds 2 jaar in leiderdorp, naar redelijke tevredenheid. als er hier nog een serieuze ikea-vestiging moet komen en de gemeenteraad van leiderDORP houdt ook het been strak tegen de oostelijke randweg dan loopt het hier vanzelf wel vast. iedereen die nu vanaf de A4 vanuit amsterdam richting leiden wil doet dat natuurlijk DOOR leiderdorp. als leiderdorp nou slim was, en wat minder trots, dan zouden ze mee gaan denken met leiden en in elk geval dan onderhandelen over dit soort dingen, als de ringweg. de 2 gemeenten kunnen feitelijk niet zonder elkaar. was leiden den haag geweest dan hadden ze leiderdorp vast allang geannexeerd. mmm, ideetje, want leiderdorp gooit ook maar wat met geld. "oud" gemeentehuis afbreken en een nieuwe decentraal opbouwen. HET VERSTAND! over kapitaalvernietiging gesproken. het oude gemeentehuis stond in het het door leiderdorp zelf uitgeroepen "centrum". maar goed, waar waren we?
    als er binnen de regio 071 nou een over- en doordacht plan werd uitgewerkt, waar we de volgende decennia mee uit de voeten kunnen dan kan je er nog begrip voor opbrengen. kosten in het OV zouden ook in toom gehouden kunnen worden door met kleinere bussen rond te rijden. in veel gemeenten rijdt o.a. connexxion met van die 9- of misschien 12-zitters. voor de avonden is dat meer dan voldoende. scheelt brandstof. misschien een begininvestering, maar daarna heb je wel wat.
    in oorden als nieuwegein en ijsselstein rijdt de sneltram ook naar utrecht. dat zou wat zijn voor de regio 071, want verbindt woon- en andere belangrijke punten met elkaar. misschien heb je nog schaalvoordeel als je aanhaakt op randstadrail. lijn 2 van de htm eindigt in leidschendam. verleng dat ding naar leiden toe, analoog aan de blauwe tram van weleer. je zult zien dat er veel mensen in zullen stappen, als alternatief voor bus 49/46 en 45, of de trein. tussen den haag en delft, en den haag en zoetermeer rijdt ook trein EN tram, dus moet dat voor leiden en omstreken ook haalbaar en nuttig zijn. is er weer eens een stremming op het spoor vanwege "een aanrijding met een persoon" dan heb je als treinreiziger ten minste nog een passend alternatief.

    ideetje?

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline