Gedeputeerde De Bondt: RijnGouwelijn niet door centrum van Leiden

De RijnGouwelijn komt er en voor de zomer moet duidelijk zijn hoe. In elk geval niet als lightrailverbinding door het centrum van Leiden. Dat heeft gedeputeerde Ingrid de Bondt (VVD) vanavond gezegd tijdens een bijeenkomst voor raads- en statenleden die werd gehouden in Alphen aan den Rijn. Veel concreter werd ze niet. “Dat kan ook niet”, aldus de gedeputeerde: “Want er loopt nog steeds een groot onderzoek naar de verschillende varianten. We hebben er inmiddels wel tien bekeken.” Welke dat zijn en welke het wordt, is in elk geval op 27 juni bekend. Dan hakt de provincie de knoop door op basis van kosten en te verwachten reizigersaantallen. Half mei moet de besluitvorming in de regio Holland Rijnland plaatsvinden.

Eind juni neemt de provincie gelijktijdig een besluit over het tracĂ© van de RijnlandRoute. De twee projecten zijn financieel aan elkaar geknoopt doordat minister Schultz van het beschikbare geld, zo’n 1,5 miljard euro, een gebiedsgebonden budget heeft gemaakt. Tussen de twee projecten mag daardoor met geld worden geschoven als er maar twee acceptabele oplossingen uitrollen. Naar de RijnGouwelijn gaat ruim 400 miljoen, de rest gaat op aan asfalt tussen de A44 en de A4.

De Bondt benadrukte verder dat de RijnGouwelijn niet moet worden gezien als een los lijntje. “De reiziger wordt centraal gesteld”, aldus de gedeputeerde die de RGL ziet als onderdeel van een veel groter OV-netwerk dat de main-, brain-, en greenport met elkaar moet gaan verbinden. In dat netwerk zitten ook Randstadnet en de Stedenbaan. Die gedachte sluit prima aan bij de OV-visie van Holland Rijnland, zo vond de Noordwijkse VVD-wethouder Leendert de Lange die binnen Holland Rijnland de portefeuille Verkeer en Vervoer onder zich heeft.

Milli-Kelvin Technologies
Leiden Regio RijnGouwelijn RijnlandRoute


Studio
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

Telefoon
071 - 5235907

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

×