Duizenden demonstranten tegen ‘Zoeken naar Balans’

7

Naar schatting ruim 2000 bezorgde inwoners uit Leiden, Voorschoten, Wassenaar, Zoeterwoude en Leidschendam-Voorburg trokken vanmiddag langs het tracé ‘Zoeken naar Balans’ van de RijnlandRoute. De ene groep demonstranten vertrok vanuit de Stevenshof, de andere helft vanuit Voorschoten. Bij Zwembad het Wedde in Voorschoten kwamen de demonstranten samen en werd een grote manifestatie gehouden.

Omwonenden en politici gaven aan alles te zullen doen om de weg tegen te houden. Via beïnvloeding van Provinciale Staten die eind juni een definitief besluit nemen tot een gang naar de rechter. “En”, zo hield GroenLinks Tweede Kamerlid Rik Grashoff de aanwezigen voor: “Op 12 september zijn er verkiezingen. Deze strijd is nog niet gestreden”.

Maandagavond 4 juni om 19.30 uur vindt er in Raadhuis De Paauw in Wassenaar een gezamenlijke bijeenkomst plaats van de gemeenteraden van Leidschendam-Voorburg, Voorschoten, Wassenaar en Zoeterwoude. Ze zullen daar een verklaring ondertekenen waarin een gezamenlijk standpunt wordt ingenomen.

Delen

7 reacties

  1. Er zijn dus zo’n 2000 mensen te vinden in Leiden en Voorschoten die het zo belangrijk vinden dat ze komen demonstreren. Betekend dit dat de rest geen mening heeft of voorstander is?
    Ik woon in de Stevenshof ben ven voor de ZNB route. Ja, daar zou ik last van kunnen hebben (ik woon aan de rand van de wijk), maar de verkeersdruk op de Churchilllaan en het Lammenschansplein nemen af. Route ‘Churchill avenue’ ben ik ook niet op tegen, maar betekend jaren overlast op deze hele drukke weg. Wordt dus alleen maar erger. Bovendien kost deze oplossing heel veel meer geld en dat mag van mij ook meetellen in de overwegen. Het is toch crisis? Als er voor Churchill avenue gekozen wordt hebben trouwens andere mensen er weer last van (Bockhorst). Ik snap echt de ophef niet… Hoeveel direct betrokkenen wonen nog langs het trace die niet op de hoogte waren bij de aankoop van het huis? In de Stevenshof was het vanaf het begin bekend, dus niet zeuren nu!
    Wel jammer voor de natuur, maar dat is nou eenmaal zo in de randstad. Het wordt beperkt tot een paar parken en nog een beetje groene hart, maar dat dat minimaal is, dat weet men. Hou je van de natuur? Ga dan meer in de richting van Brabant of Groningen wonen. Heerlijk groen en weinig verkeersdrukte. Ik blijf lekker hier met hopelijk snel de nieuwe weg klaar!

  2. frankieboy op

    Even een wijdverbreid misverstand rechtzetten:
    Deze weg is pas sinds 2003 gepland door de provincie. Het tracé van Zoeken naar Balans loopt over het oude N11-west tracé. N11-west is in 1994 geschrapt uit het rijkswegenplan. Vanwege de aanleg van de N14 (Noordelijke Randweg Haaglanden) vond Rijkswaterstaat hem namelijk niet meer nodig.
    Het is dus niet zo dat de bewoners langs het tracé konden weten van deze weg, want tussen 1994 en 2003 (toen de meeste huizen daar gebouwd werden) was er dus geen sprake van een geplande weg.

    Verder vind je dat de oplossing niet veel geld mag kosten. Als dat zo is zou de provincie moeten kiezen voor no-regret maatregelen: veel goedkoper en toch heel effectief.

    Bovendien gaat het wensenlijstje van de gemeente Leiden de weg ZnB veel duurder maken, duurder dan de CA. Dat is het nare van ZnB: als je hem goed wilt inpassen wordt ie veel duurder. De CA is van zichzelf al goed ingepast.

  3. De beslissing is niet meer dan een slim rekensommetje geworden. Financieel mag er met een grote onzekerheidsmarge worden gerekend maar geluidsoverlast is een gemiddelde.

    Een wat dubieuze score op luchtkwaliteit voor beide tracés wordt nog eens extra zwaar aangezet door vermelde opmerking van Ingenieursbureau Tauw.
    "**Deze score is tot stand gekomen op basis van een berekeningsmodel. Expert judgement van ingenieursbureau Tauw, de opsteller van het MER, wijst echter uit dat luchtkwaliteit een groter gezondheidsrisico vormt dan geluid. Geluid is daarnaast beter te mitigeren door middel van stil
    asfalt en/of geluidsschermen. Het zou daarom voor de hand liggen om de gezondheidsscore ++ voor Zoeken naar Balans en + voor Churchill Avenue te laten zijn."

  4. Peter Leijnse op

    Het citaat uit de Nota Voorkeursalternatief dat Rutger aanhaalt is een goed voorbeeld van hoe de provincie feiten uit onderzoeken selectief gebruikt en verdraait, en daarmee bijdraagt aan verkeerde beeldvorming en vooral niet bijdraagt aan bestuurlijke zorgvuldigheid.

    In het MER onderzoek naar geluidsoverlast scoort ZnB een nul, en CA een dubbelplus. Dat is makkelijk te verklaren: CA reduceert geluidsoverlast bij de bron door verkeer op N206 van maaiveld naar de tunnel te brengen, terwijl ZnB een nieuwe bron van overlast introduceert (een verbrede A44 én een nieuw tracé bij de Stevenshof) zonder de oorspronkelijke bron weg te nemen. Daarbij is er in het MER-rapport geluid al rekening gehouden met de grondwallen ter hoogte van de Stevenshof en bestaande geluidsschermen langs de A44. De meest effectieve maatregel om dan de geluidsoverlast nog verder te reduceren is het leggen van stil asfalt of het plaatsen van geluidsschermen op de huidige N206 door Leiden, maar dat gaat de provincie zeker niet doen.

    Het MER-rapport over luchtkwaliteit beoordeelt ZnB met een 0 (wederom: het wordt iets beter langs de N206, en veel slechter bij de Stevenshof en in Voorschoten, en ten opzichte van de huidige situatie overal slechter) en CA met dubbelmin (uitsluitend bij de tunnelmonden), maar zegt ook nog wat anders: namelijk dat door de vervuilde lucht af te vangen bij de tunnelmonden dat effect grotendeels kan worden tegengegaan. Dat blijkt zelfs heel gemakkelijk en goedkoop te zijn. Volgens het MER rapport kan met dergelijke maatregelen de luchtkwaliteit zelfs overall verbeterd worden voor CA (plus-score in plaats van dubbelmin!).

    Met andere woorden: de provincie gaat in de Nota Voorkeursalternatief uit van een algemeen expert judgment (geluid is beter te mitigeren dan vuile lucht, en vuile lucht draagt meer negatief bij aan gezondheid dan geluid), maar gezien de FEITEN in de rapporten is dit expert judgement hier geheel niet van toepassing en kun je alleen maar concluderen dat de provincie hier heel selectief argumenten gebruikt om CA te problematiseren en het echte probleemtracé ZnB gunstiger voor te stellen dan het is. Nog los van de betrokkenheid met leefomgeving en natuur van veel bewoners van de Leidse regio is juist deze oneerlijke handelwijze de verklaring waarom zoveel mensen nu zo boos zijn.

  5. een bewuste burger op

    De technische discussies laat ik graag aan de deskundigen over. Wel weet ik uit ervaring, dat dat soort keuzes heel gemakkelijk te beïnvloeden zijn. Het is bij dit soort keuzeprocessen nl. zo, dat als de politieke wil er is, dan komt de oplossing er. Wat deze ook kost aan milieu, lawaai, geld, enz. Door een paar plusjes minder te waarderen, door een kostenpost op pm te zetten is de keuze eenvoudig te manipuleren. Een keuze, die moet in de ogen van enkelen, die er een prestige-object van willen maken en ermee willen ‘scoren’, wordt straks alleen maar een desillusie. Kijk naar de Betuwelijn, kijk naar de HSL, enz. Allemaal geldverslindende projecten, die vele miljoenen hebben gekost en die Nederland in alle opzichten niets hebben opgeleverd. Ja een lege schatkist. Luisteren naar de signalen van de burgers (gisteren bij slecht en regenachtig weer zo’n 2.500 getroffen bewoners uit diverse gemeenten) is er voor de politiek niet bij. Jammer voor een beter en leefbaarder Nederland. Kiezen voor VVD-stokpaardjes (meer asfalt en meer auto’s) is gemakkelijker dan nadenken, wat de burgers willen.

  6. @een bewuste burger: de Betuwe Lijn doet het juist goed. Wellicht door de crisis weer een dip (heb geen recente cijfers), maar sonds de aanleg, gaat meer dan 50% van het goederenvervoer per spoor, via de Betuwe Lijn richting Duitsland. Alleen in de beginperiode was de groei dramatisch slecht, maar na een jaar kwam de vaart er goed in.
    Waarvan acte!

    Oh ja, zonder een goede infrastructuur zie ik de schatkist zich niet snel vullen. En voordat er boos wordt gereageerd: ik ben voorstander van Churchill Avenue. Maar zonder D66-twist.

  7. Hoe eerder die weg er ligt hoe beter. Dat gedoe zoals het nu al vele jaren gaat is toch van voor de middeleeuwen.

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline