Een impressie van de nieuwe Hoogvliet supermarkt met daarboven de Pathé Megabioscoop met 1.150 zitplaatsen.

Alternatief plan parkeergarages ruim 40 miljoen goedkoper

Een alternatief plan van projectontwikkelaar Provast voor de twee ondergrondse parkeergarages die de gemeente dit najaar wil aanbesteden, valt ruim 40 miljoen euro goedkoper uit dan de 100 miljoen die het college er voor opzij heeft gezet. Sleutelstad heeft de stukken waarin Provast de plannen uiteen zet en die vanavond aan de gemeenteraad worden gestuurd.

Het plan behelst sloop van de Hoogvliet Supermarkt en de parkeergarage erboven. Vervolgens komt er een circelvormige ondergrondse garage onder de Garenmarkt en de huidige Hoogvliet locatie. Bovengronds komt een nieuwe, grotere Hoogvliet Supermarkt met erboven een Pathé Megabioscoop met drie zalen en 1.150 zitplaatsen. Bij de Lammermarkt wil Provast een identieke garage bouwen. Samen goed voor 1060 plekken. De exploitatie van de parkeergarages zou worden verzorgd door parkeerbedrijf QPark.

Provast wijst de raad en het college erop dat de gemeente van plan is om de garages te bouwen volgens traditionele bouwmethodes die veel kostenverhogende aspecten met zich meebrengen. Zo is er tijdens de bouw een zeer groot bouwterrein nodig, waardoor allelei dure bekabeling in een groot gebied moet worden verlegd, moeten er volwassen (dus dure) bomen worden gerooid en kunnen er tijdens de bouwperiode twee jaar lang geen bussen door de Breestraat rijden. Ook is de bestaande Hoogvlietgarage dan een jaar of twee niet bereikbaar en dat scheelt dus nog 200 parkeerplaatsen die tijdens de bouw extra komen te vervallen.

De circelvormige garages die Provast nu voorstelt hebben als voordeel dat er een veel kleiner bouwterrein nodig is. Zeer geschikt dus voor de bouw in historische binnensteden. Het doorgaand verkeer zal in het Provast plan nauwelijks hinder ondervinden, er hoeven geen bomen te worden gekapt en het aantal te verleggen ondergrondse kabels is beperkt. Ook is de bouwtijd veel korter en kosten de garages minder dan de 100 miljoen in de gemeentelijke plannen.

Door de bestaande Hoogvlietgarage te slopen, verdwijnt niet alleen een van de lelijkste gebouwen in het centrum, maar zal ook de bezettingsgraad van de Garenmarktgarage stijgen. Door de komst van een megabioscoop is die garage bovendien verzekerd van avondparkeerders.

In de bestaande plannen van de gemeente wordt er circa 100 miljoen in de twee garages gestoken. Daarvan is 58 miljoen niet rendabel. Leiden kan de investering dan ook alleen doen, dankzij de verkoop van de NUON-aandelen. In het alternatieve plan heeft Provast berekend dat die onrendabele investering wordt teruggebracht tot 10,5 miljoen euro. Daarnaast gaat Provast uit van zo’n 7 miljoen aan overige kosten, waardoor Leiden zo’n 40,5 miljoen euro in de zak kan houden. Bovendien neemt Provast de ontwikkel-, realisatie- en exploitatierisico’s volledig van de gemeente over.

De circelvormige garages zelf zijn volgens Provast ook een stuk prettiger en moderner dan de garages die nu in de plannen staan. Bouwer Strukton heeft er recent eentje gebouwd in Harderwijk. “De garages zijn royaal, voorzien van daglicht en kolomvrij. Hierdoor zijn ze zeer klantvriendelijk”, zo schrijft Provast. De Garenmarktgarage (560 plaatsen) kan probleemloos worden ingepast binnen de bestaande bebouwing, de Lammermarktgarage (500 plaatsen) past precies op de plek van het huidige parkeerterrein.

Bij de twee garages wil Provast rotondes aanleggen. Op de Lammermarkt en op de kruising van het Levendaal en de Korevaarstraat. Bij de Garenmakrt kunnen de automobilisten dan via de bestaande Raamsteeg en de Garenmarkt naar de ingang van de garage rijden. Anders dan in de gemeentelijke plannen, kunnen de bomen op de Garenmarkt dan behouden blijven.

Het plan van Provast en Partners zou (volgens Provast) niet europees hoeven worden aanbesteed. Dit in tegenstelling tot de bestaande plannen van het college. Dat scheelt veel tijd en geld.

Voor het alternatieve plan werkt Provast samen met QPark, Hoogvliet, Pathé en Strukton. De plannen zijn ook gepresenteerd aan onder meer het bestuur van het Centrummanagement Leiden, de Kamer van Koophandel, winkeliers- en wijkverenigingen en Maxwan (de maker van de plannen voor het stationsgebied).

Leiden garenmarktgarage


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×