Alternatief plan parkeergarages ruim 40 miljoen goedkoper

17

Een alternatief plan van projectontwikkelaar Provast voor de twee ondergrondse parkeergarages die de gemeente dit najaar wil aanbesteden, valt ruim 40 miljoen euro goedkoper uit dan de 100 miljoen die het college er voor opzij heeft gezet. Sleutelstad heeft de stukken waarin Provast de plannen uiteen zet en die vanavond aan de gemeenteraad worden gestuurd.

Het plan behelst sloop van de Hoogvliet Supermarkt en de parkeergarage erboven. Vervolgens komt er een circelvormige ondergrondse garage onder de Garenmarkt en de huidige Hoogvliet locatie. Bovengronds komt een nieuwe, grotere Hoogvliet Supermarkt met erboven een Pathé Megabioscoop met drie zalen en 1.150 zitplaatsen. Bij de Lammermarkt wil Provast een identieke garage bouwen. Samen goed voor 1060 plekken. De exploitatie van de parkeergarages zou worden verzorgd door parkeerbedrijf QPark.

Provast wijst de raad en het college erop dat de gemeente van plan is om de garages te bouwen volgens traditionele bouwmethodes die veel kostenverhogende aspecten met zich meebrengen. Zo is er tijdens de bouw een zeer groot bouwterrein nodig, waardoor allelei dure bekabeling in een groot gebied moet worden verlegd, moeten er volwassen (dus dure) bomen worden gerooid en kunnen er tijdens de bouwperiode twee jaar lang geen bussen door de Breestraat rijden. Ook is de bestaande Hoogvlietgarage dan een jaar of twee niet bereikbaar en dat scheelt dus nog 200 parkeerplaatsen die tijdens de bouw extra komen te vervallen.

De circelvormige garages die Provast nu voorstelt hebben als voordeel dat er een veel kleiner bouwterrein nodig is. Zeer geschikt dus voor de bouw in historische binnensteden. Het doorgaand verkeer zal in het Provast plan nauwelijks hinder ondervinden, er hoeven geen bomen te worden gekapt en het aantal te verleggen ondergrondse kabels is beperkt. Ook is de bouwtijd veel korter en kosten de garages minder dan de 100 miljoen in de gemeentelijke plannen.

Door de bestaande Hoogvlietgarage te slopen, verdwijnt niet alleen een van de lelijkste gebouwen in het centrum, maar zal ook de bezettingsgraad van de Garenmarktgarage stijgen. Door de komst van een megabioscoop is die garage bovendien verzekerd van avondparkeerders.

In de bestaande plannen van de gemeente wordt er circa 100 miljoen in de twee garages gestoken. Daarvan is 58 miljoen niet rendabel. Leiden kan de investering dan ook alleen doen, dankzij de verkoop van de NUON-aandelen. In het alternatieve plan heeft Provast berekend dat die onrendabele investering wordt teruggebracht tot 10,5 miljoen euro. Daarnaast gaat Provast uit van zo’n 7 miljoen aan overige kosten, waardoor Leiden zo’n 40,5 miljoen euro in de zak kan houden. Bovendien neemt Provast de ontwikkel-, realisatie- en exploitatierisico’s volledig van de gemeente over.

De circelvormige garages zelf zijn volgens Provast ook een stuk prettiger en moderner dan de garages die nu in de plannen staan. Bouwer Strukton heeft er recent eentje gebouwd in Harderwijk. “De garages zijn royaal, voorzien van daglicht en kolomvrij. Hierdoor zijn ze zeer klantvriendelijk”, zo schrijft Provast. De Garenmarktgarage (560 plaatsen) kan probleemloos worden ingepast binnen de bestaande bebouwing, de Lammermarktgarage (500 plaatsen) past precies op de plek van het huidige parkeerterrein.

Bij de twee garages wil Provast rotondes aanleggen. Op de Lammermarkt en op de kruising van het Levendaal en de Korevaarstraat. Bij de Garenmakrt kunnen de automobilisten dan via de bestaande Raamsteeg en de Garenmarkt naar de ingang van de garage rijden. Anders dan in de gemeentelijke plannen, kunnen de bomen op de Garenmarkt dan behouden blijven.

Het plan van Provast en Partners zou (volgens Provast) niet europees hoeven worden aanbesteed. Dit in tegenstelling tot de bestaande plannen van het college. Dat scheelt veel tijd en geld.

Voor het alternatieve plan werkt Provast samen met QPark, Hoogvliet, Pathé en Strukton. De plannen zijn ook gepresenteerd aan onder meer het bestuur van het Centrummanagement Leiden, de Kamer van Koophandel, winkeliers- en wijkverenigingen en Maxwan (de maker van de plannen voor het stationsgebied).

Delen

17 reacties

  1. Voor leken en buitenstaanders is dit allemaal moeilijk te beoordelen. Wel weten ook die dat het college en de gemeenteraad zelden het meest verstandige besluit nemen en dat daar meestal een voorkeur is voor de duurste overbodige plannen.
    Bij die megabioscoop heb ik grote twijfels. Is daar nu wel echt behoefte aan en wat betekent dit voor de bestaande bioscopen in Leiden? En is het wenselijk om op die plek grote mensenmassa’s te hebben?

  2. Eli de Graaf op

    Een mooi alternatief plan voor het enorme bedrag dat de gemeente Leiden uit wil geven voor parkeren en dan ook nog vele jaren met een groot tekort op de parkeerbalans komt te zitten.
    Zoals de Stadspartij al aangaf in de algemene beschouwingen,
    kunnen wij dit geld wel beter besteden:
    Versneld aanleggen van het singelpark ,water overlast in
    de verschillende Leidse wijken aanpakken,
    geld reserveren voor extra mankracht voor de binnenkort te vormen sociale wijkteams om te voorkomen dat de ouderen tussen de en het schip geraken.
    het in stand houden van de buurthuizen,en het oplossen van de echte verkeers-knooppunten Lammeschans en Hoge Rijndijk.
    Om maar een paar zaken te noemen.

    SLO

  3. Eli de Graaf op

    tussen de en het schip geraken.
    Moet uiteraard tussen de wal en het schip zijn.

  4. J. Putifar op

    Zoals Frank al zei: "Bij die megabioscoop heb ik grote twijfels. Is daar nu wel echt behoefte aan en wat betekent dit voor de bestaande bioscopen in Leiden? En is het wenselijk om op die plek grote mensenmassa’s te hebben?"

    Betekent dit plan dat er nog meer leeg komt te staan in de Breestraat en de Stationsweg? Of vullen de plannenmakers deze plaatsen in met NOG MEER avondwinkels/kappers/belwinkels? Of wordt de megabioscoop uitgebaat door de huidige eigenaar van de bioscopen?
    Hoe worden de verkeersstromen richting deze megabioscoop geleid? Via de Hooigracht of de gammele smalle brug richting de Lammenschansweg?

  5. Eli de Graaf op

    Frank,J.Putifar

    het zou wel zo netjes zijn eerst onze
    huidige exploitant van de bioscopen in Leiden te benaderen
    aangezien deze al jaren op zoek is naar een plek om het film aanbod uit te breiden.
    ik vind het dan ook vreemd dat er opeens een andere partij naar voren word geschoven,vooral ook omdat Centrummanagement Leiden bij de plannen is betrokken.

  6. Frans Schohaus op

    @Eli de Graaf
    Voordat dit weer een eigen leven gaat leiden: Centrum Management Leiden is niet betrokken bij deze plannen. Wij hebben wel een presentatie gekregen, maar dat betekent niet dat wij er bij betrokken zijn.

    Frans Schohaus, voorzitter Centrum Management.

  7. Zo op het eerste gezicht zijn er wel een aantal voordelen van dit veel goedkopere plan.
    1. De in- en uitrit is zo geplaatst dat er geen hinder is voor met het busverkeer. Dat kan in twee richtingen blijven rijden.
    2. De exploitatie vindt plaats door Q-park in plaats van door Leiden zelf.

  8. Eli de Graaf op

    @ Frans Schohaus

    ik hoop dat jullie als vertegenwoordiger van de LEIDSE ONDERNEMERS,bij de presentatie van dit plan hierover wel vragen hebben gesteld?

  9. @ Emile

    Zo op het eerste gezicht lijkt er nog een heel groot voordeel:

    3. Overlast voor de buurt lijkt minder te zijn.
    4. De monumentale bomen voor ’t Kruitschip kunnen behouden blijven.

  10. Eli de Graaf op

    @ Frans Schohaus

    als er alleen een presentatie is gegeven is dit vreemd want in brief van provast stond het volgende:
    Overige sparringspartners:
    We hebben de afgelopen 3 maanden intensief overleg gevoerd met de verschillende betrokken partijen in de stad te weten:

    Bestuur Centrum management en de Kamer van Koophandel

  11. jan pieter2 op

    Als de bouw goedkoper is, en dat zou zo maar kunnen omdat er al twee van dit soort garages zijn geplaatst, terwijl het gemeenteontwerp via een design, build maintain contract nog eerst verder uitontwikkeld moet worden met alle tijd die dat kost en de risico’s die dat met zich meebrengt, dan zou dat op termijn de parkeertarieven drukken, en/of een geringere stijging van de ozb en/of een lagere bezuinigingsdoelstelling met zich brengen.

  12. James Eenpoot op

    Een megabioscoop! De bewoners van de Garenmarkt kunnen weer opgelucht ademhalen nu er zo goed naar hun wensen geluisterd wordt.

  13. Weet die Eli de Graaf niet dat als onderdeel van dit plan, de gemeente voor 10 miljoen in de afwaardering van Hoogvliet moet investeren? Hoezo goedkoop parkeren?

  14. Eli de Graaf op

    eric vtg

    DIE Eli de Graaf weet dat, weet DIE eric wel dat ik goedkoop niet kan vinden in mijn schrijven.
    Zoals je misschien weet zijn wij geen voorstander van 2 ondergrondse parkeergarages.

  15. Eli de Graaf op

    eric vtg

    eric er zitten in het plan van provast een aantal goede
    punten die je zou kunnen mee nemen in de aanbesteding.

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline