Kanaalweg anderhalf jaar dicht voor spooronderdoorgang

16

Volgend jaar starten de werkzaamheden om de spoorwegovergang op de Kanaalweg ongelijkvloers te maken. Er gaan tussen Leiden en Utrecht twee keer zoveel treinen rijden en zo’n druk spoor mag de weg niet kruisen. Daarom gaat de Kanaalweg in de toekomst onder het spoor door. Dat heeft nogal wat voeten in de aarde. De werkzaamheden gaan naar verwachting wel anderhalf jaar duren en al die tijd is de Kanaalweg afgesloten voor het autoverkeer.

Wethouder Strijk hoopt dat het werk sneller klaar is dan de anderhalf jaar waarmee nu rekening wordt gehouden. Bij de selectie van een aannemer zijn punten te verdienen als het sneller kan.

Gedurende de bouw wordt het autoverkeer omgeleid. Verkeer dat de stad uit moet wordt zoveel mogelijk over de Europaweg naar de A4 gestuurd, het verkeer dat in Leiden blijft gaat voor een groot deel over de Lammenschansweg en de Burggravenlaan rijden. In die laatste straat wordt tijdens de ochtendspits, als de kinderen naar school gaan, eenrichtingsverkeer ingesteld.

Delen

16 reacties

  1. Mag je wel 4 uur van te voren vertrekken…. zal lekker vast komen te staan… correctie. .. nog meer vast te staan

  2. En hoe is men van plan dat ‘niet mogen kruisen’ op te gaan lossen bij andere gelijkvloerse kruisingen zoals bijvoorbeeld de Morsweg?

  3. Wordt wakker mensen: dit is weer een geniepige stap op weg naar de Ringweg Oost, de obsessie van het huidige B&W. De RWO wordt niet meer genoemd, maar toch is een brug over de Nieuwe Rijn gepland bij het kruispunt Kanaalweg-Hoge Rijndijk-Watertoren, naar de Waard en richting Leiderdorp. Ja ja: een fietsbrug (er is NB al een fietsbrug over de N.Rijn iets verderop naar de Evertsen straat en de Zeeheldenbuurt). Die fietsbrug schijnt ook geschikt worden gemaakt voor auto’s! Ook dat is geniepig toch de RWO doordrukken.

    Ik gebruik de Kanaalweg al meer dan 20 jaar en zie niet in waarom die tunnel nodig is. Af en toe moet je wachten, nou en? Dat remt het verkeer een beetje af. Klein oponthoud waarin je de omgeving kunt bekijken, mooi kanaal, bomen. Waarom moet alles nou weer nog sneller. Veel belangrijker zou het zijn om de schoolkinderen bij de Caesarbrug een veiliger oversteek te bieden vóór het daar een keer goed fout gaat. En er is verband: door het ondertunnelen van het spoor gaan auto’s ongemerkt weer harder rijden richting de Caesarbrug.

    • Piet Pekelharing op

      Wat is er in Odin’s naam onveilig aan de Caesarbrug? Indien je gewoon voorrang verleent aan het verkeer op de Kanaalweg, is er toch niks aan de hand? Het staat toch duidelijk genoeg aangegeven met haaientanden en een verkeersbord dat de Kanaalweg een voorrangsweg is?

  4. Wander Waterdrinker op

    Goede vraag van Sander ! Jacob en Piet hebben ook helemaal gelijk ! Dus… heeft de wegenbouwmaffia weer toegeslagen?? Onnodig weggooien van onze belastingcentjes…:-(

  5. Je zou zeggen dat ze toch een tijdelijke omweg kunnen aanleggen? Anderhalf jaar dicht is crimineel. En inderdaad, is er zoveel verkeer dat een tunnel echt nodig is?

  6. @Dirk van Ulden, die omweg is al mogelijk: via de Lammenschansweg, de Sitterlaan en de Lorentzkade.
    Deze ongelijkvloerse kruising is inderdaad wettelijk verplicht boven een bepaald aantal treinen per uur. Ik had persoonlijk liever een opgehoogd spoor gezien, dan een weg eronderdoor, maar volgens een woordvoerder van Pro-Rail was er geen geld beschikbaar voor een nieuwe verhoogde brug.
    @Sander. Het ophogen van het resterende spoor tussen Lammenschans en Leiden Centraal zou zeker een verbetering voor de stad betekenen. Dan zou dat wel in de vorm van een “netkousviaduct” voor heavy rail aangelegd moeten worden. Zoiets dergelijks is ook al aangelegd voor de sneltram door Den Haag. Een aarden wal van 4m hoog zou goedkoper zijn, maar dan zouden we hetzelfde probleem krijgen als Delft: een tweedeling van de stad.
    @Jacob: dit wordt geen onderdeel van een Ringweg Oost. Die komt er niet meer, nu de Leiderdorp heeft geweigerd daar aan mee te werken. Het stadbestuur heeft in overleg met Leiderdorp voor de Leidse Ring over de N446 gekozen. Lees daar de mobiliteitsnota maar op na.

  7. Eric van 't Groenewout op

    @Emile: de vraag is of een aarden wal wel goedkoper is. In een stad als Leiden zijn de vierkante meters duur. Door een netkousvariant, creëer je niet alleen meer openheid voor omwonenden, je kunt de vrijgekomen ruimte ook gebruiken voor andere doeleinden. Er kunnen doorgaande fietspaden worden aangelegd, je hebt geen onderhoud meer aan overwegen (het is dus ook veiliger) en het is qua geluid waarschijnlijk ook minder belastend voor omwonenden. Er zal veel minder hoeven te worden omgefietst om van de ene wijk naar de andere te komen.
    De aarden wallen moeten ook worden onderhouden: dat is niet langer meer nodig en alleen al qua begroeiing zijn die wallen behoorlijk intensief in onderhoud. Ook verzakkingen zullen bij een netkousvariant minder frequent voorkomen.
    Voor de doorstroming van het verkeer zou een netkousvariant over het gehele traject vanaf CS t/m Lammenschans een zegen zijn. Vooral op de Morsweg staan er lange files in de spits die door het frequente treinverkeer alleen maar langer worden. Een netkousvariant in combinatie met de Rijnlandroute kan hier voor verlichting zorgen.

  8. @Eric: we zijn het er wel over eens dat een netkousvariant van verhoogd spoor tussen Lammenschans en Centraal voor Leiden een enorme verbetering zou zijn voor de verkeersveiligheid en bereikbaarheid van Leiden. De werkgroep Leiden van ROVER gaat daar de komende tijd dan ook voor pleiten.

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline